ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ - ΒΑΣΙΚΕΣ ΘΕΑΤΡΙΚΕΣ ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει σημαντικές προσπάθειες εισαγωγής του θεάτρου στην εκπαίδευση, είτε μέσω των Αναλυτικών Προγραμμάτων για όλες τις βαθμίδες, είτε μέσω Πολιτιστικών Προγραμμάτων (Θεατροπαιδαγωγικά Προγράμματα, Σχολικοί Αγώνες Θεάτρου κ.ά.). Αυτό που μας ενδιαφέρει εδώ, ωστόσο, δεν είναι οι απόπειρες να προσεγγίσει το Θεάτρο το Σχολείο και το αντίστροφο (π.χ. με την παρακολούθηση παραστάσεων ή την πρόσκληση θεατρικών ομάδων στα σχολεία), αλλά το πώς μπορεί να εισαχθεί το θέατρο στην εκπαιδευτική διαδικασία.
Πάνω σε αυτό το ζήτημα υπάρχουν δύο κύριες προσεγγίσεις:
η καλλιτεχνική προσέγγιση που αντιμετωπίζει το θέατρο ως αυτόνομο γνωστικό αντικείμενο (τα παιδιά μαθαίνουν για το θέατρο) και
η παιδαγωγική που το αντιμετωπίζει ως μέσο μάθησης (τα παιδιά μαθαίνουν μέσω του θεάτρου).
Παρόλα αυτά πλέον γίνεται προσπάθεια συγκερασμού των δύο αυτών τάσεων με τη συνδυαστική προσέγγιση που προσπαθεί να επιτύχει στόχους τόσο καλλιτεχνικούς όσο και παιδαγωγικούς. Ωστόσο, ειδικότερα στην Προσχολική Αγωγή θεωρείται καταλληλότερη η παιδαγωγική προσέγγιση, καθώςθα πρέπει να δίνεται βάρος στην ψυχαγωγική και παιδαγωγική διάσταση του θεάτρου (Γραμματάς, 1999, σσ. 144). Έτσι, τα παιδιά με τη βοήθεια των θεατρικών τεχνικών που χρησιμοποιούνται κατά την εκπαιδευτική διαδικασία ενισχύουν την αυτοπεποίθησή τους, καλλιεργούν τη φαντασία και τη δημιουργικότητά τους, κατανοούν βαθύτερα τον εαυτό τους και τον κόσμο γύρω τους.
Στη συνέχεια παρουσιάζονται συνοπτικά κάποιες βασικές θεατρικές τεχνικές, που μπορούν να χρησιμοποιηθούν στην προσχολική εκπαίδευση. Φυσικά, είναι απαραίτητο να έχουν προηγηθεί ασκήσεις χαλάρωσης, δεσίματος της ομάδας και δημιουργίας θετικού κλίματος για θεατρική δράση [π.χ. παιχνίδια με τις πέντε αισθήσεις, μιμητικά παιχνίδια, ασκήσεις εμπιστοσύνης κ.ά. Μια ενδιαφέρουσα παρουσίαση τέτοιων παιχνιδιών αναφέρεται στο Mégrier(1995)]. Οι τεχνικές που παρουσιάζονται μπορούν να αξιοποιηθούν σε διάφορα κείμενα έτοιμα [παραμύθια, ποιήματα, τραγούδια, θεματικές ενότητες] ή μη [αυτοσχέδια κείμενα που προκύπτουν από την ομάδα]. Ωστόσο, για να υπάρχει μία κοινή βάση αναφοράς, εδώ θα αναφέρονται παραδείγματα από γνωστά παραμύθια.
Παγωμένη εικόνα
Τα παιδιά παρουσιάζουν τις σημαντικές στιγμές με ένταση από μια ιστορία ή ένα γεγονός με ακινησία, σαν να ποζάρουν για μια φωτογραφία [π.χ. τη στιγμή που τα επτά κατσικάκια ανοίγουν την πόρτα στο λύκο]. Η απουσία λόγου διευκολύνει τα παιδιά μικρών ηλικιών, καθώς η έμφαση δίνεται. στη σωματική έκφραση και την εκφραστική του προσώπου.Για πιο ολοκληρωμένη παρουσίαση μπορούν να χρησιμοποιηθούν και αυτοσχέδια κοστούμια και σκηνικά. Επίσης η χρήση ενός καθρέφτηκαι μιας φωτογραφικής μηχανής για να βλέπουν τα παιδιά το αποτέλεσμα, βοηθούν ιδιαίτερα στην εξάσκηση αυτής της τεχνικής.
Tableauvivant
Μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως συνέχεια και εξέλιξη της προηγούμενης τεχνικής. Διαφορετικές ομάδες δημιουργούνδιαφορετικές παγωμένες εικόνες. Μπορεί να χρησιμοποιηθεί και για παρουσίαση σε κοινό, αν χρησιμοποιηθεί ταυτόχρονα και μουσική ή και λεκτική αφήγηση. Η κάθε ομάδα περνά από την ακινησία στη δράση [δείχνοντας το λίγο πριν ή το λίγο μετά την παγωμένη εικόνα] και ξανά στην ακινησία, σαν εικόνες ενός βιβλίου που ζωντανεύουν. Για παράδειγμα, εικόνα 1η: μια μαμά δίνει ένα καλαθάκι στην κόρη της. Αρχίζει η δράση (με λόγο ή χωρίς) και καταλαβαίνουμε ότι πρόκειται για την Κοκκινοσκουφίτσα. Η δράση σταματά με την Κοκκινοσκουφίτσα να ανοίγει την πόρτα για να πάει στη γιαγιά της. Εικόνα 2η(άλλη ομάδα παιδιών): η Κοκκινοσκουφίτσα στο δάσος. Αρχίζει η δράση και η Κοκκινοσκουφίτσα περπατά στο δάσος μαζεύοντας λουλουδάκια, ενώ τριγύρω της τρέχουν μικρά ζωάκια και ο λύκος παραφυλάει. Η δράση σταματά όταν η Κοκκινοσκουφίτσα φτάνει στο σπίτι της γιαγιάς για να συνεχιστεί με επόμενη ομάδα παιδιών. Κάθε φορά παίζει μία ομάδα και οι υπόλοιπες είναι σε ακινησία. Εννοείται ότι η δράση διαρκεί ελάχιστα για να μην αυξάνεται ο χρόνος που τα παιδιά θα πρέπει να βρίσκονται σε ακινησία.
Παντομίμα
Καθαρά σωματική μορφή θεάτρου, χωρίς λόγο, αλλά με μεγάλη έμφαση στις λεπτομέρειες των κινήσεων και εκφράσεων. Μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την εμπέδωση μιας θεματικής ενότητας, μιας ιστορίας ή ενός γεγονότος [π.χ. μια ομάδα παιδιών παρουσιάζει με παντομίμα ένα επάγγελμα ή μια σκηνή ή έναν ήρωα από ένα παραμύθι και τα υπόλοιπα προσπαθούν να μαντέψουν]. Εκτός από τέτοιου είδους παιχνίδια, η παντομίμα είναι κατάλληλη και για παρουσίαση σε κοινό, με παράλληλη αφήγηση-σύνδεση σκηνών και συνοδεία μουσικής.
Κατασκευή κούκλας/φιγούρας
Τα παιδιά κατασκευάζουν και παίζουν με κούκλες/φιγούρες έτοιμες ή αυτοσχέδιες ιστορίες ή τμήματα από τις θεματικές ενότητες με τις οποίες ασχολούνται [π.χ. τα σχήματα ή τα φρούτα που τσακώνονται για το ποιο είναι καλύτερο ή τα συναισθήματα και τα ερεθίσματά τους, όπως ο κύριος φοβισμένος και το φάντασμα]. Τα παιδιά έτσι έρχονται σε επαφή με διάφορα υλικά, ενσωματώνουν στις κατασκευές τους τα χαρακτηριστικά που θεωρούν σημαντικά τα ίδια, ασκούνται στην απόδοση φωνής και κίνησης στις κούκλες τους και ενθαρρύνονται να μιλήσουν για όσα τα απασχολούν. Από την ενασχόλησή τους αυτή μπορεί να προκύψει μια παράσταση κουκλοθεάτρου ή θεάτρου σκιών ή ακόμα και η δημιουργία της κούκλας της τάξης.