ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΓΙΑ ΝΑ ΜΑΘΟΥΝ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΝΑ ΧΕΙΡΙΖΟΝΤΑΙ ΤΟ ΨΑΛΙΔΙ ΣΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ
Ένα σημαντικό βήμα για τα παιδιά στο νηπιαγωγείο είναι να μάθουν να χειρίζονται το ψαλίδι. Απαιτεί αρκετή δεξιότητα καθώς είναι σύνθετη δραστηριότητα: το ένα χέρι κρατάει το χαρτί και το στρέφει και το άλλο κρατάει το ψαλίδι και το ανοιγοκλείνει προκειμένου να κόψει. Η σωστή χρήση του, από τα ίδια τα παιδιά προσφέρει όχι μόνο αναπτυξη της λεπτής κινητικότητας και ανεξαρτησία, αλλά και μεγάλη αυτοπεποίθηση στα νήπια. Είναι καλό να δίνουμε στα παιδιά να χειρίζονται το ψαλίδι όσο πιο νωρίς γίνεται μέσα στη χρονιά, ώστε να αποκτήσουν την απαιτούμενη εξοικίωση.
Για να μπορέσει ένα παιδί να κρατήσει σωστά το ψαλίδι και να το χειριστεί με ακρίβεια, πρέπει να το βοηθήσουμε πρώτα να ενδυναμώσει τα χέρια του. Αυτό μπορούμε να το επιτύχουμε εντάσσοντας διάφορες δραστηριότητες στην καθημερινότητά του όπως:
- Να προτρέπουμε το παιδί να μαλακώνει μπαλάκια από πλαστελίνη. Αυτό οδηγεί στο να συμπιέζει την πλαστελίνη βάζοντας δύναμη κι επομένως να εξασκεί το χέρι του.
- Να προτρέπουμε το παιδί να χρησιμοποιεί κούκλες του κουκλοθέατρου (χρησιμοποιεί κι εδώ τα ίδια δάχτυλα που θα χρειαστεί και στη χρήση ψαλιδιού)
- Να προτρέπουμε το παιδί να σφίγγει σφουγγάρι (σαν να το στραγγίζει από νερό)
- Να προτρέπουμε το παιδί να χρησιμοποιεί τανάλια - παιχνίδι (συνήθως υπάρχουν σε σετ με παιχνίδια-εργαλεία για μικρά παιδιά) και με αυτήν να πιάνει αντικείμενα και να τα μετακινεί από το ενα μέρος στο άλλο
Επίσης, επειδή για να κόψουμε κάτι χρειαζόμαστε και τα δυο μας χέρια μπορούμε να ενθαρρύνουμε και δραστηριότητες που βοηθάνε στην αμφιπλευρικότητα, όπως:
- Να ανοιγοκλείνουν φερμουάρ
- Να κουμπώνουν και να ξεκουμπώνουν κουμπιά
- Να δένουν κορδόνια
- Να ανοίγουν και να κλείνουν καπάκια από βαζάκια
- Να κολλάνε και να ξεκολλάνε αυτοκόλλητο - βέλκρο (αυτό που χρησιμοποιούμε συνήθως στις κατασκευές που κάνουμε για την τάξη)
ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ! υπάρχουν ψαλίδια και για δεξιόχειρες και για αριστερόχειρες στην αγορά καλό είναι να σεβόμαστε το αν ένα παιδί είναι αριστερόχειρας και να του δίνουμε το ανάλογο ψαλίδι και επίσης,, υπάρχουν ψαλίδια σε διάφορα μεγέθη αν κάποιο από τα προνήπιά μας έχει μικρά χεράκια ας του δώσουμε ένα μικρότερο σε μέγεθος ψαλίδι
Στην αρχή μπορούμε να ξεκινάμε με απλά φύλλα εξάσκησης και με χαρτιά που δεν χρειαζόμαστε και στη συνέχεια να δίνουμε σιγά-σιγά στα παιδιά, να κόβουν χαρτόνι και σχήματα για διάφορες κατασκευές. Τα ψαλιδάκια που έχουμε για αυτήν την ηλικία είναι αυτά με τις στρογγυλεμένες άκρες. Προτρέπουμε τα παιδιά να κρατάνε το ψαλίδι με τις άκρες των δακτύλων τους και να μην το τοποθετούν προς τα πίσω.
Ακολουθώντας την εξελικτική πορεία των μικρών παιδιών, η σειρά με την οποία μπορούμε να τα βοηθήσουμε στη διαδικασία κοψίματος είναι η εξής:
1. Κομμάτι χαρτί να το κόβουν σε μικρά κομμάτια ακανόνιστα
2. Παραλληλόγραμμο χαρτί το κόβουν σε κομματάκια κατά μήκος
3. Κόβουν πάνω σε μια ευθεία
ΥΛΙΚΑ:
Χρησιμοποιούμε σκληρά υλικά όπως, χαρτόνι, κάνσον, οντουλε, (αφρώδες δεν είναι σκληρό αλλά έχει πάχος) κλπ για να ενδυναμώσουμε τα χεράκια των παιδιών
Χρησιμοποιούμε μαλακά υλικά όπως, χαρτί, αλουμινόχαρτο, βελουτέ, κλπ προκειμένου να βοηθήσουμε τα παιδιά να δώσουν έμφαση στην λεπτομέρεια και να ελεγξουν το χερι τους
Το ποιηματάκι και οι εικόνες θα μας βοηθήσουν να τραβήξουμε το ενδιαφέρον των παιδιών και θα τα βοηθήσουμε να ακολουθήσουν συγκεκριμένο τρόπο που θα κρατάνε το ψαλίδι τόσο για την ασφάλειά τους, όσο και για να κόβουν με μεγαλύτερη ευκολία.
Μπορούμε να τις αναρτήσουμε στην τάξη στο χώρο που φυλάμε τα ψαλίδια, ώστε τα παιδιά να έρχονται σε καθημερινή επαφή μαζί τους και κάθε φορά που πάνε να παρουνε το ψαλίδι τους να τα βλέπουν.
Οι γονείς μπορούν να τα αναρτήσουν στο δωμάτιο του παιδιού, όταν αποφασίσουν να βοηθήσουν τα μικρά παιδιά τους να μάθουν να κόβουν με το ψαλίδι.
Το ψαλίδι (Μάρλεν Κεφαλίδου)
Το ψαλίδι σου σαν πιάνεις
πρέπει να χεις ΠΡΟΣΟΧΗ
Και τα μάτια σου να βλέπουν
να κόβει ωραία το χαρτί.
Για να κόψεις με ψαλίδι
τρία δαχτυλάκια βάλε
τον αντίχειρα, το δείκτη
και τον μέσο σου και πάμε!
Την μυτούλα απ’ το ψαλίδι
οδήγησέ την στη γραμμή
και θα δεις πόσο ωραία
τα κόβεις όλα στη στιγμή!
ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ ΔΕΥΤΕΡΟ: ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ ΣΤΗ ΜΟΥΣΙΚΗ ΚΑΙ ΤΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ ΣΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ
Την Παρασκευή 23 Νοεμβρίου 2012 και ώρα 17:30 - 20:30, θα πραγματοποιηθεί το δευτερο σεμινάριο με θέμα: "Διαθεματικές Προσεγγίσεις στη μουσική και το Τραγούδι στο Νηπιαγωγείο", στην αίθουσα εκδηλώσεων της Κεντρικής Δημοτικής Βιβλιοθήκης, Εθνικής Αμύνης 27.
Το σεμινάριο απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς και φοιτητές της Προσχολικής και της Μουσικής Αγωγής και στόχο έχει την ευαισθητοποίηση των εκπαιδευτικών γύρω από τη σημασία και τη διδασκαλία της μουσικής σε παιδιά προσχολικής ηλικίας.
Εισηγήτριες:
Λήδα Στάμου: (Ph.D) Επίκουρη Καθηγήτρια Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, Τμήμα Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης
Τίτλος εισήγησης: "Μικροί τραγουδιστές: Καθοδηγώντας το μικρό παιδί να «βρει τη φωνή του» και να τραγουδήσει σωστά."
Κατερίνα Τζαβάρα: Εκπαιδευτικός-Συγγραφέας
Τίτλος εισήγησης: "Η μελοποιημένη ποίηση - Παραδείγματα από το έργο του Οδυσσέα Ελύτη"
Μάρλεν Κεφαλίδου: Νηπιαγωγός-Μουσικός
Τίτλος εισήγησης: "Τα μουσικά όργανα και η Ορχήστρα- Δραστηριότητες στο νηπιαγωγείο"
Η ΔΥΣΛΕΞΙΑ
O όρος Δυσλεξία ακούγεται συχνά την τελευταία δεκαετία χώρις όμως να γνωρίζουμε όλοι μας σε τι αναφέρεται και συχνά πολλοί ονοματίζουμε όλες τις δυσκολίες του λόγου και της άρθρωσης σαν δυσλεξία. Η Δυσλεξία λοιπόν, αναφέρεται στην δυσκολία κατάκτησης των μηχανισμών του γραπτού λόγου και της επεξεργασίας αυτού. Το δυσλεξικό άτομο παρουσιάζει μειωμένη ικανότητα έκφρασης σε όλους τους τομείς του γραπτού λόγου, δηλαδή στην ανάγνωση, τη γραφή, την ορθογραφία και τη κατανόηση. Από την άλλη, τα δυσλεξικά άτομα έχουν απολύτως φυσιολογική νοημοσύνη και ξαφνιάζουν με τη φαντασία, το χιούμορ, την επινοητικότητα και τις συνδυαστικές τους ικανότητες.
Για να πιθανολογήσουμε την ύπαρξη δυσλεξίας πρέπει να εμφανιστούν περισσότερα από ένα συμπτώματα, τα οποία και παρουσιάζονται συνοπτικά και γενικά ως:
- Δυσκολία προσανατολισμού στο χώρο και τον χρόνο
- Δύσκολη επεξεργασία ακουστικών πληροφοριών
- Περιορισμένη οργάνωση
- Απροσεξία και περισπασμός της προσοχής
- Περιορισμένες ικανότητες στο παιχνίδι
- Δισταχτικός λόγος και δυσκολία έκφρασης
- Δυσκολία εύρεσης κατάλληλων λέξεων
- Δύσκολη απομνημόνευση ονομάτων, τοποθεσιών, σειρών κ.λ.π.
Στη προσχολική ηλικία κάποια από αυτά τα «σημάδια» κάνουν την εμφανισή τους και είναι αξιολογήσιμα από έναν θεραπευτή. Με τη περαιτέρω διευρεύνση τους ο θεραπευτής αποφασίζει αν το παιδί χρειάζεται να ενταχθεί σε θεραπευτικό πρόγραμμα ώστε πριν την είσοδο του στο δημοτικό σχολείο να έχει κατακτήσει τις απαραίτητες δεξιότητες.