Ο ΜΙΚΡΟΣ ΖΩΓΡΑΦΟΣ ΤΩΝ ΒΡΑΧΩΝ-ΜΑΡΙΑ ΠΕΤΚΑΝΟΠΟΥΛΟΥ-ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΚΑΛΕΙΔΟΣΚΟΠΙΟ
ΒΙΒΛΙΟ: Ο ΜΙΚΡΟΣ ΖΩΓΡΑΦΟΣ ΤΩΝ ΒΡΑΧΩΝ
ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ: ΜΑΡΙΑ ΠΕΤΚΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΗΣΗ: ΑΝΝΑ ΚΑΡΝΗ
ΕΚΔΟΣΕΙΣ: ΚΑΛΕΙΔΟΣΚΟΠΙΟ
ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ ΣΕ: ΠΑΙΔΙΑ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗΣ ΚΑΙ ΠΡΩΤΟΣΧΟΛΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Ο μικρούλης Ποκ μας πιάνει από το χέρι και μας οδηγεί στα σκοτεινά βάθη της σπηλιάς, στα σκοτεινά βάθη του χρόνου... Τι ήταν αυτό που τον μάγεψε τόσο, ώστε έπαψε πια να λαχταράει να γίνει κυνηγός; Τι ήταν αυτό που τον εντυπωσίασε βγαίνοντας από τη σπηλιά, μόλις τέλειωσε ο χειμώνας; Ήταν, τάχα, τα ζωηρά χρώματα της φύσης και το παιχνίδισμα του ήλιου ή κάτι άλλο, πιο μαγικό;
Σαν τα μικρά παιδιά που γνωρίζουν τον κόσμο παρατηρώντας τις εικόνες, έτσι κι εμείς προσπαθούμε να μάθουμε για τους μακρινούς γεννήτορές μας, που έζησαν στα κρύα και σκοτεινά βάθη μιας σπηλιάς. Για τους γεννήτορές μας που αποτύπωσαν τη ζωή, τα συναισθήματα και την καθημερινότητά τους στις βραχογραφίες. Η ζωντάνια των μορφών, η κίνηση και η προοπτική τους μας εκπλήσσουν, μας γεμίζουν θαυμασμό, αλλά μας δημιουργούν και πολλά ερωτήματα.
Ένα βιβλίο που ξεναγεί στη μαγεία της τέχνης των ανθρώπων ενός άλλου πολιτισμού, μέσα από την επιθυμία ενός μικρού αγοριού να μάθει να ζωγραφίζει.
ΒΡΑΒΕΙΟ ΠΡΩΤΟΕΜΦΑΝΙΖΟΜΕΝΟΥ ΣΥΓΓΡΑΦΕΑ 2011 ΚΥΚΛΟΣ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΠΑΙΔΙΚΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ (IBBY)
ΜΑΣ ΑΡΕΣΕ ΓΙΑΤΙ:
Ένα βιβλίο που μας μεταφέρει στην Παλαιολιθική Εποχή με τρόπο ευχάριστο και κατανοητό ακόμη και για τα μικρότερα παιδιά. Μέσα από την επιθυμία του Ποκ (ενός παιδιού που ζει την Εποχή των Σπηλαίων) να μάθει να ζωγραφίζει, τα παιδιά γνωρίζουν για τη μαγεία των χρωμάτων και τη δύναμη της ζωγραφικής. Η ίδια η ιστορία είναι αυτή που μας οδηγεί στην πληροφόρηση για την Παλαιολιθική Εποχή και η γνώση έρχεται αβίαστα, χωρίς να επιβάλεται. Πρωταγωνιστής είναι ο μικρός Ποκ και η επιθυμία του να μάθει να εκφράζεται μέσα από τη ζωγραφική.
Πόσο εύκολο είναι αλήθεια να διαφοροποιηθεί ένα παιδί από τις προσδοκίες που εχουν όλοι και να κάνει αυτό το διαφορετικό που ονειρεύεται; Γιατί ο Ποκ δεν προορίζεται για κυνηγός όπως τα υπόλοιπα αγόρια αλλά μαγευεται από τα χρώματα και τη ζωγραφική... Και πόσο εύκολο είναι η μαμά να οδηγήσει το παιδί στο όνειρό του και όχι στις προδιαγεγραμμένες γι' αυτό δραστηριότητες;
Ένα διαφορετικό βιβλίο για τα χρώματα, που μπορεί να χρησιμοποιηθεί με πολλούς τρόπους από τον εκπαιδευτικό προσχολικής και πρωτοσχολικής ηλικίας και που σίγουρα θα αγαπηθεί από τα παιδιά, τόσο για το κείμενό του, όσο και για την εικονογράφηση, η οποία μεταφέρει με πολύ εύστοχο τρόπο τον αναγνώστη στην εποχή στην οποία αναφέρεται.
Η εικονογράφηση είναι εξαιρετικά πλούσια, γεμάτη από τα χρώματα της φωτιάς ανταποκρίνεται απόλυτα στο κείμενο το οποίο συνοδεύει και κάνει την ανάγνωση πιο ενδιαφέρουσα και ξεκούραστη ειδικά για τα παιδιά μικρότερης ηλικίας.
ΤΟ KINDYKIDS.GR ΠΡΟΤΕΙΝΕΙ:
Με αφορμή το βιβλίο το KindyKids.gr προτείνει:
Δραστηριότητες:
Να βρούμε πληροφορίες για την Παλαιολιθική Εποχή
Να βρούμε πληροφορίες για τη ζωγραφική την Παλαιολιθική Εποχή
Να φτιάξουμε μια γωνιά με θέμα την Παλαιολιθική Εποχή
Να χρησιμοποιήσουμε το βιβλίο ως αφορμή για να μιλήσουμε για τα χρώματα, τις αναμίξεις τους κλπ
Να ζωγραφίοσυμε κι εμείς όπως ο Ποκ
Να κολλήσουμε χαρτί του μέτρου στον τοίχο της τάξης μας και να ζωγραφίσουμε με καρβουνάκια, όπως ο Ποκ, και να φτιάξουμε τη δική μας τοιχογραφία
Να δραματοποιήσουμε την ιστορία
Να συζητήσουμε για το τι αρέσει στον καθένα μας να κάνει (με αφορμή τον Ποκ, που αγάπησε τη ζωγραφική)
Να δούμε τις εικόνες του βιβλίου και να παρατηρήσουμε διαφορές των τότε ανθρώπων με εμας σήμερα (ντύσιμο, μαλλιά, εμφάνιση κλπ)
Να χρησιμοποιήσουμε το βιβλίο ως αφορμή για τις σχεσεις μητέρας-παιδιού και παππού - παιδιού για να μιλήσουμε για τις σχέσεις που δημιουργούμε με τα πρόσωπα αυτά
Να αλλάξουμε την πλοκή της ιστορίας
Να φτιάξουμε μια δική μας ιστορία με ήρωες που ζουν την εποχή των σπηλαίων
Η ΙΔΙΑ Η ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ ΤΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ ΚΥΡΙΑ ΜΑΡΙΑ ΠΕΤΚΑΝΟΠΟΥΛΟΥ ΜΑΣ ΠΡΟΤΕΙΝΕΙ ΔΡΑΣΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗΣ ΜΕ ΑΦΟΡΜΗ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΤΗΣ:
Φωτοτυπούμε το βιβλίο, έτσι έχουμε υλικό για τις δραστηριότητες, και πλαστικοποιούμε.
Παιχνίδι με το εξώφυλλο
Κόβουμε τη φωτοτυπία του εξωφύλλου σε 4 ή 5 κομμάτια, χωρίζουμε τα παιδιά σε ομάδες και οργανώνουμε ένα παιχνίδι κρυμμένου θησαυρού , όπου κάθε ομάδα θα ψάξει να βρει μέσα στην τάξη το δικό της κομμάτι για να συμπληρωθεί το εξώφυλλο.
Ερωτήσεις κατανόησης
Ανοιχτού τύπου:( Αυτές που αφήνουν περιθώριο για πολλές και διαφορετικές απαντήσεις και είναι πιο ενδιαφέρουσες.)
Σχετικά με το συναίσθημα που νιώθουμε από το κείμενο: