ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΠΡΟΦΟΡΙΚΟΥ ΚΑΙ ΓΡΑΠΤΟΥ ΛΟΓΟΥ ΓΙΑ ΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ
Οι δραστηριότητες που θα ακολουθήσουν θα προσφέρουν στα παιδιά πολλές και ποικίλες εμπειρίες. Όμως μία μόνο δραστηριότητα δεν είναι αρκετή προκειμένου να μάθουν τα παιδιά π.χ. να βρίσκουν λέξεις που να αρχίζουν όπως το όνομά τους, αλλά πολλές, καθώς και αξιοποίηση των ευκαιριών που προκύπτουν από τα διάφορα μαθησιακά πλαίσια. Για να υπάρξει μάθηση ο εγκέφαλος πρέπει να είναι σε θέση να κάνει συσχετισμούς και συνδέσεις. Για να δημιουργήσει συνδέσεις ο εγκέφαλος χρειάζεται εμπειρίες και μάλιστα πολλές από την ίδια «κατάσταση» ή « έννοια» καθώς και δυνατότητα για εξάσκηση. Δεν είναι εύκολο να κατανοήσουν τα παιδιά το γεγονός ότι οι συλλαβές κάνουν λέξεις και οι λέξεις προτάσεις. Ή ότι η πρόταση για να έχει νόημα πρέπει οι λέξεις να είναι στη σωστή σειρά. Με καθημερινή όμως εμπλοκή σε οργανωμένες με παιγνιώδη μορφή δραστηριότητες, τα παιδιά αρχίζουν να κατανοούν τη διαδικασία.
Έτσι με σεβασμό πάντα στην ιδιαιτερότητα του κάθε παιδιού και ακολουθώντας τις σύγχρονες τάσεις που επικρατούν στο χώρο της εκπαίδευσης των μικρών παιδιών, οι δραστηριότητες που ακολουθούν θα βοηθήσουν τον/την νηπιαγωγό στο έργο του/της. Σε ένα έργο που έχει να κάνει με την εισαγωγή των παιδιών στον όμορφο κόσμο της γραφής και της ανάγνωσης.
Οι δραστηριότητες ίσως χρειαστεί να αλλάξουν από εσάς, να εμπλουτιστούν, ή να απλοποιηθούν, ώστε να μπορέσουν να καλύψουν τα ενδιαφέροντα και τις ανάγκες όλων των παιδιών. Ακόμα μπορεί να προκύψουν και άλλες πάρα πολλές, ανάλογα με τα ενδιαφέροντα των παιδιών και τη δική σας ανεξάντλητη διάθεση για καινούριες εμπειρίες.
ΜΕΣΑ ΜΠΑΙΝΩ ΕΞΩ ΒΓΑΙΝΩ ΣΤΟ ΟΝΟΜΑ ΜΟΥ ΕΓΩ ΠΗΓΑΙΝΩ
Μία δραστηριότητα των πρώτων ημερών στο Νηπιαγωγείο, με σκοπό να μάθουν τα παιδιά να αναγνωρίζουν το όνομά τους.
ΠΩΣ ΠΑΙΖΕΤΑΙ:
Έχουμε ένα τούνελ, από τα ψυχοκινητικά μας όργανα. Ένα – ένα τα παιδιά, πρέπει να μπούνε στο τούνελ, να βγούνε και να κατευθυνθούνε στο σωρό από τις καρτέλες με τα ονόματά τους. Να εντοπίσουν τη δική τους και αφού την πάρουν να γυρίσουν με τον ίδιο τρόπο στην παρεούλα. Θα γίνει η επαλήθευση και το παιχνίδι, αν θέλουν τα παιδιά θα συνεχιστεί, μέχρι να μπορούν όλα να εντοπίζουν με ευκολία το όνομά τους.
Παραλλαγή: Έχοντας σαν στόχο να μπορούν τα παιδιά να αναγνωρίζουν το όνομά τους, από αυτό των φίλων τους, καθώς βλέπουν τις καρτέλες με τα ονόματά τους, μπορούμε να κάνουμε και το εξής: Βάζουμε τις καρτέλες των ονομάτων σκόρπιες στο πάτωμα στο κέντρο της παρεούλας, όπου είμαστε καθισμένοι με τα παιδιά.
Ξεκινάμε να λέμε το γνωστό και αγαπημένο τραγούδι, « χαρωπά τα δυό μου χέρια τα χτυπώ», όμως συμπληρώνουμε ως εξής:
« Χαρωπά τα δυό μου χέρια τα χτυπώ{ δις}
Μιας και είμαι εγώ παιδί, ξέρω πάντα να γελώ
και το όνομά μου θα βρω στο λεπτό.»
Και τότε ένα – ένα παιδί εντοπίζει την καρτέλα με το όνομά του και την παίρνει.
ΔΙΩΞΕ ΤΙΣ ΜΕΛΙΣΣΟΥΛΕΣ ΑΠΟ ΤΟ ΓΟΥΡΟΥΝΑΚΙ