ΦΥΛΛΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ - ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ 2014- ΓΙΑ ΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ Ή ΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ
Με αφορμή τον ερχομό του νέου χρόνου μπορούμε να κάνουμε με τα παιδιά μια σειρά δραστηριοτήτων που σκοπεύουν στην συναισθηματική τους νοημοσύνη. Η επιστροφή από τις γιορτές των Χριστουγέννων συνήθως ακολουθείται από χαλαρό πρόγραμμα στην τάξη, ώστε τα παιδιά να προσαρμοστούν ομαλά στο ημερήσιο πρόγραμμα.
Οι παρακάτω προτάσεις αποτελούν μια καλή λύση για τον πρώτο καιρό μετά τις διακοπές των Χριστουγέννων. Επίσης, η γενικότερη κατάσταση που βιώνουν τα μικρά παιδιά εδώ και αρκετό χρονικό διάστημα λόγω της κρίσης, καλό είναι να συνοδεύεται από δράσεις που να ευνοούν την εξωτερίκευση των συναισθημάτων τους.
Το παρακάτω Ημερολόγιο - Ευχολόγιο οδηγεί σε μια σειρά δραστηριοτήτων, που στοχεύουν στη διαχείρηση και εξωτερίκευση των συναισθημάτων των παιδιών, αλλά και στο να γνωρίσουν ότι κάθε νέος χρόνος μπορεί να σημαίνει και μια καινούρια αρχή ή μια αφορμή για να θέσουμε νέους στόχους, δηλαδή να βάλουμε ένα "στοίχημα" με τον εαυτό μας ότι θα προσπαθήσουμε να καταφέρουμε κάτι που δεν το καταφέραμε ως τώρα. Μια αφορμή να νιώσουμε χαρά και αισιοδοξία και ότι κάτι καλό θα συμβεί.
Το Ημερολόγιο - Ευχολόγιο μπορεί να δουλευτεί είτε προτρέποντας τα παιδιά να ζωγραφίσουν σε αυτό, είτε συνδυασμένο με το γλωσσικό τομέα προτρέποντας τα παιδιά να γράψουν μικρές λεξούλες με ή χωρίς τη βοηθεια ενός πινακα αναφοράς. Ακόμη μπορούμε να τα δουλέψουμε σε μικρές ομάδες χωρίζοντας τα παιδιά σε νήπια και προνήπια και στοχεύοντας σε διαφορετικά πράγματα για το κάθε ηλικιακό γκρουπ.
Μπορεί να συμπληρωθεί άνετα και από παιδιά πρωτοσχολικής ηλικίας (Α και Β Δημοτικού).
Αποτελείται από μια συνέχεια 7 θεμάτων, που το καθένα από αυτά ανάλογα με την τάξη και τους στόχους που θα θέσουμε μπορεί να συνοδεύσει αρκετές δραστηριότητες.
Στο τέλος μπορούμε να το δέσουμε σε ένα μικρό βιβλιαράκι και να αποτελέσουν έκτός από ενθύμιο για τα ίδια τα παιδιά και ένα "παράθυρο" για τους γονείς τους, ώστε να δουν μέσα από αυτό κομμάτια του παιδιού τους, που ίσως δεν γνωρίζουν.
Αν κάναμε και πέρυσι το Ημερολόγιο Ευχολόγιο του 2013 μπορούμε να ζητήσουμε από τα παιδιά που το έχουν κρατήσει να το φέρουν και να τα συγκρίνουμε μεταξύ τους!
ΕΞΩΦΥΛΛΟ:
Το πρώτο φύλλο εργασίας έχει να κάνει με την ωραιότερη ανάμνηση που κρατάνε τα παιδιά από τη χρονιά που πέρασε. Μπορούμε να συζητήσουμε μαζί τους και στο τέλος της συζήτησης τα παιδιά να ζωγραφίσουν.
Το επόμενο βήμα είναι να κάνουμε ευχές για την οικογένεια, τους φίλους μας αλλά και όλο τον κόσμο.
- Τι σημαίνει άραγε να εύχομαι σε κάποιον κάτι καλό;
- Γιατί ευχόμαστε στους άλλους;
- Πως μπορούμε να σταματήσουμε να νοιαζόμαστε μόνο για τον εαυτό μας και να νοιαστούμε για τους άλλους ευχόμενοι καλά πράγματα σε αυτούς;
- Μπορεί να πιάσει η ευχή μας;
- Είναι πιο δυνατή μια ευχή όταν την κάνουμε όλοι μαζί;
- Γιατί όλοι οι μεγάλοι εύχονται πρωτα και κυρίως "να έχουμε υγεία"; Γιατί είναι πολύ σημαντική αυτή η ευχή;
Είναι μόνο μερικά από τα ερωτήματα που μπορούμενα θέσουμε στα παιδιά και να μας οδηγήσουν σε σχετικές δραστηριότητες. Μέσα στα συννεφάκια τα παιδιά μπορούν να ζωγραφίσουν ή να γράψουν λεξούλες.
Πως είμαι σήμερα; Θα είμαι άραγε σε ένα χρόνο το ίδιο;
- Πως μας βρίσκει η καινούρια χρονιά;
- Θα είμαστε άραγε το ίδιο και σε ένα χρόνο από τώρα;
- Είμαστε χαρούμενοι με αυτά που έχουμε;
- Θα θέλαμε να έιναι κάτι διαφορετικό;
Στη συνέχεια περνάμε στα συναισθήματα των παιδιών. Είμαστε στην αρχή της χρονιάς πως αισθανόμαστε;
Θα αισθανόμαστε άραγε χαρά, λύπη, φόβο, θυμό για τα ίδια πράγματα στην αρχή της επόμενης χρονιάς ή θα έχουμε αλλάξει;
Τα καινούρια δεδομένα στη ζωή και την καθημερινότητα των παιδιών έχουν αυξήσει το συναίσθημα του φόβου... Τι φοβάται περισσότερο το κάθε παιδί; Πόσο επηρεάζονται από τους φόβους των μεγάλων; Από τις απαντήσεις των παιδιών θα μπορέσουμε να καταλάβουμε και εμείς αλλά και οι γονείς τους, πράγματα που δεν είναι εμφανή και που μπορεί τα παιδιά να κρύβουν μέσα τους καιρό...
Στο δεύτερο κουτάκι τα παιδιά καλούνται να βρουν τρόπους να αντιμετωπίσουν το φόβο τους.
- Πως μπορούμε να ξεπεράσουμε ένα φόβο μας;
- Γιατί είναι καλό να μην φοβόμαστε;
- Γιατί είναι καλό να μιλάμε για τους φόβους μας;
Τι είναι αυτό που θα θέλαμε να πετύχουμε για το 2013; Τι στοίχημα μπορούμε να βάλουμε και να δούμε αν το επιτύχαμε στο τέλος της χρονιάς; Για τα παιδιά αυτό μπορεί να είναι να αποκτήσουν κάποιο παιχνίδι ή άλλο υλικό αγαθό. Θα πρέπει να τους εξηγήσουμε ότι αυτό που θα προσπαθήσουμε να αλλάξουμε θα είναι για τον εαυτό μας. Εμείς οι μεγάλοι το ονομάζουμε "στόχο" για τα παιδιά θα το ονομάσουμε "στοίχημα". Π.χ Να είμαι πιο χαμογελαστός, Να μην στεναχωρώ τη μαμά και τον μπαμπά κλπ. Τα αποτελέσματα σε αυτήν τη φάση συνήθως έρχονται μετά από συζήτηση με τα παιδιά και μάλιστα καλό είναι να τη δουλέψουμε σε μικρές ομάδες για καλύτερα αποτελέσματα.
Στο παρακάτω pdf αρχείο θα βρείτε το υλικό για να το εκτυπώσετε είτε έγχρωμο, είτε ασπρόμαυρο:
ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ - ΕΥΧΟΛΟΓΙΟ ΓΙΑ ΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ - ΕΓΧΡΩΜΟ
ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ - ΕΥΧΟΛΟΓΙΟ ΓΙΑ ΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ - ΑΣΠΡΟΜΑΥΡΟ
Καλό είναι εαν υπάρχει η δυνατότητα να προτιμήσουμε την έγχρωμη εκτύπωση, γιατί οι εικόνες και τα χρώματα αποτελούν από μόνα τους κίνητρό για τα παιδιά, ώστε να ασχοληθούν με περισσότερο κέφι και διάθεση.
Καλή μας χρονιά λοιπόν! Και καλή χρονιά σε όλα τα παιδιά του κόσμου!