ΙΔΕΕΣ ΚΑΙ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΜΙΑ ΟΜΟΡΦΗ ΣΧΟΛΙΚΗ ΧΡΟΝΙΑ ΣΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ
ΙΔΕΕΣ ΚΑΙ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΜΙΑ ΟΜΟΡΦΗ ΣΧΟΛΙΚΗ ΧΡΟΝΙΑ ΣΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ
Μια καινούρια σχολική χρονιά είναι προ των πυλών. Μια δύσκολη ομολογουμένως σχολική χρονιά. Δύσκολη από πολλές απόψεις. Μπορούμε άραγε να κάνουμε κάτι εμείς για να την κάνουμε πιο εύκολη; Να βρούμε το χαμένο κέφι για δουλειά, το σεβασμό απέναντι στο λειτούργημα που καλούμαστε να πράξουμε και την αισιοδοξία, που τόσο πετυχημένα μας έχουν «ροκανίσει»; Αν κλείσουμε τα αφτιά και τα μάτια μας – για μια στιγμή - στην ασχήμια και την απαισιοδοξία, ίσως και να μπορούμε…
Ας υποθέσουμε λοιπόν, πως ζούμε σε μια χώρα που όλα λειτουργούν «ρολόι», η καθημερινότητά μας δεν αποτελεί τροχοπέδη για τη ζωή και την ψυχική μας υγεία και τα κανάλια δεν μας βομβαρδίζουν από το πρωί ως το βράδυ με καταστροφολογικά σενάρια. Όχι, όχι δεν ανοίγουμε ακόμη τα μάτια… Η τάξη μας δε θυμίζει τάξη της δεκαετίας του ‘80 και δεν προβληματιζόμαστε πως θα ζεσταθούμε όλο το χειμώνα… Οι γονείς των παιδιών μας δε μοιάζουν χαμένοι από τα προβλήματα… Το μόνο που μας αγχώνει είναι πως θα κάνουμε καλύτερα τη δουλειά μας… Πως θα ανταπεξέλθουμε τις πρώτες μέρες αλλά και όλη τη χρονιά με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Τι θα χρειαστούμε;
ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ
Περίπου 1 – 2 εβδομάδες πριν το πρώτο κουδούνι οφείλουμε να κάνουμε την προετοιμασία μας όσο το δυνατόν καλύτερα, ώστε να μην πανικοβληθούμε όταν έρθουν και τα παιδιά στην τάξη. Αυτό περιλαμβάνει τόσο την τάξη ως χώρο (να δημιουργήσουμε ένα ευχάριστο,οργανωμένο περιβάλλον), όσο και το υλικό μας για τις πρώτες μέρες (λίστες με ονόματα, στοιχεία μαθητών, το υλικό με το οποίο θα τους απασχολήσουμε την πρώτη εβδομάδα κλπ). Η καλή και έγκαιρη προετοιμασία μπορεί να μας βοηθήσει καθ’ όλη τη διάρκεια της χρονιάς και δε θα πρέπει να την εγκαταλείψουμε.
ΕΥΕΛΙΞΙΑ
Να είμαστε σε θέση να αλλάξουμε αυτά που δεν μας κάνουν, το δυνατόν συντομότερα. Το ότι έχουμε προετοιμάσει ένα πλάνο και πιθανόν έχουμε έτοιμο και το υλικό για να το υλοποιήσουμε δε σημαίνει πως απαραίτητα θα μας βγει ή ότι θα πιέσουμε τα παιδιά να το κάνουν αν δεν δείχνουν ενδιαφέρον. Σε αυτήν την περίπτωση οφείλουμε να είμαστε ευέλικτοι και να αλλάζουμε ότι δεν προχωράει με κάτι καινούριο. Το να επιμένουμε σε κάτι μόνο και μόνο επειδή αυτό έχουμε ετοιμάσει είναι ανώφελο όταν τα παιδιά δεν ανταποκρίνονται.
ΟΡΓΑΝΩΣΗ
Όσο καλύτερα έχουμε οργανώσει το υλικό μας και το πρόγραμμά μας, τόσο λιγότερο άγχος θα έχουμε. Ο καλός προγραμματισμός θα μας βοηθήσει να έχουμε το χρόνο και την ψυχραιμία, ειδικά τις πρώτες μέρες, να ασχοληθούμε με τυχόν έκτακτες καταστάσεις όπως: παιδιά που κλαίνε και θέλουν να φύγουν, υπερπροστατευτικούς γονείς, που με τον τρόπο τους δεν αφήνουν τα παιδιά τους να προσαρμοστούν, ιδιαίτερα κινητικά παιδιά που δεν μπορούν να καθίσουν σε ένα μέρος και παίζουν «καταστρέφω ό, τι βρω» κλπ. Δε σημαίνει βέβαια ότι θα έχουμε να αντιμετωπίσουμε όλα τα παραπάνω ταυτόχρονα, αλλά κι αν μας τύχει…;
Σε περίπτωση που έχουμε ετοιμάσει δραστηριότητες ή προτρέπουμε τα παιδιά να ζωγραφίσουν ή να παίξουν καλό είναι να έχουμε πάντα κάτι άλλο έτοιμο (μια εναλλακτική) για παιδιά που βαριούνται εύκολα ή τα παρατάνε γρήγορα. Αυτό μπορεί να είναι μια καινούρια φωτοτυπία, ένα πάζλ, ένα επιτραπέζιο κλπ.
ΣΕΒΑΣΜΟΣ
Σεβασμός απέναντι στα παιδιά, στη δουλειά μας, στους γονείς και πάνω από όλα στον εαυτό μας. Αν νιώθουμε σεβασμό, τότε το μόνο σίγουρο είναι ότι θα κάνουμε καλά τη δουλειά μας. Ο σεβασμός είναι το κλειδί για να επιτύχουμε τα μέγιστα αποτελέσματα.
ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ
Η καλή συνεργασία τόσο με τους συναδέρφους, όσο και με τους γονείς είναι απαραίτητη. Σίγουρα τα προβλήματα δε θα λείψουν κατά τη διάρκεια της χρονιάς, αλλά με καλή διάθεση και υπομονή τα προβλήματα αυτά μπορούν να λυθούνή αν δεν μπορούν να λυθούν μπορούν να παραβλεφθούν. Το τελευταίο που θέλουμε είναι να δυσκολεύει τη δουλειά μας η κακή διάθεση που προκαλούν οι διενέξεις. Αν χρειαζόμαστε βοήθεια δεν είναι κακό να τη ζητήσουμε από συναδέρφους και γονείς –πάντα με χαμόγελο- και οι έχοντες καλή διάθεση θα ανταποκριθούν, οι υπόλοιποι… δεν πειράζει τους αντιμετωπίζουμε και αυτούς με ένα χαμόγελο.
ΥΠΟΜΟΝΗ
Σημαντικό προσόν ούτως ή άλλως για έναν εκπαιδευτικό… Την επιστρατεύουμε σχεδόν συνέχεια και όσο περισσότερο μπορούμε. Είναι η υπομονή που θα μας βοηθήσει να ανταπεξέλθουμε στις δυσκολίες – που δεν είναι λίγες – τόσο μέσα στην τάξη όσο και από εξωγενείς παράγοντες.
ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΟΥ - ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Πολύ σημαντικό να κρατάμε ημερολόγιο για τα πάντα. Για τα παιδιά, για το πρόγραμμα, για καινούριες ιδέες που μας έρχονται μέσα στην τάξη, για τον γονιό που κάτι μας ζήτησε και δε θέλουμε να το ξεχάσουμε, για όλα. Είναι πραγματικά σωτήριο να έχουμε σημειώσεις στις οποίες μπορούμε να ανατρέξουμε ανά πάσα στιγμή και με βάση αυτές να βελτιώσουμε τη δουλειά μας και φυσικά να την οργανώσουμε καλύτερα.
ΣΥΝΕΧΗΣ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗ
Να μην σταματάμε να μαθαίνουμε. Από βιβλία, το διαδίκτυο, σεμινάρια, από όπου μπορούμε να βρούμε καινούρια γνώση και να πάρουμε ιδέες. Δεν είναι κακό να έχουμε απορίες ή να μην γνωρίζουμε κάτι, κακό είναι να μην τις λύνουμε. Η επανάληψη της ήδη υπάρχουσας γνώσης, θα μας κάνει να βαρεθούμε πολύ γρήγορα και να τελματώσουμε, ενώ η συνεχής γνώση και κατάρτιση θα μας βοηθήσει να προχωρήσουμε μπροστά πρώτα σαν επαγγελματίες και φυσικά σαν άνθρωποι.
ΦΑΝΤΑΣΙΑ
Ένα ακόμη απαραίτητο προσόν, για όποιον ασχολείται με παιδιά. Θα μας βγάλει πολλές φορές από τη δύσκολη θέση αρκεί να τη χρησιμοποιήσουμε! Σε ένα αυτοσχέδιο παραμύθι που θα σκαρφιστούμε, σε μια δραστηριότητα μη προγραμματισμένη που θα μας βοηθήσει να ξεπεράσουμε μια άβολη στιγμή, για να απαντήσουμε σε ερωτήσεις των παιδιών με δύσκολες απαντήσεις, σε καινούρια παιχνίδια, στη διακόσμηση της τάξης με ελάχιστα μέσα… Η φαντασία θα μας σώσει ακόμη και όταν η κούραση μας καταβάλει και πρέπει να την επιστρατεύσουμε για να διατηρήσουμε την ψυχραιμία μας μέσα στην τάξη.
ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΙΚΟΤΗΤΑ
Παρατηρούμε τα πάντα σαν να έχουμε μάτια και στην πλάτη. Απαραίτητο τόσο για την καλή οργάνωση της τάξης μας, όσο και για να αποκρυσταλλώσουμε άποψη για τους μικρούς μαθητές μας. Η καθημερινή παρατήρηση ιδιαίτερα στο χρόνο που νομίζουν ότι δεν τα βλέπουμε θα μας δώσει εξαιρετικά χρήσιμες πληροφορίες για τα παιδιά. Και φυσικά ό, τι παρατηρούμε το καταγράφουμε και το σημειώνουμε για να μην το ξεχνάμε.
ΧΑΡΑ
Ένας λόγος που γίναμε νηπιαγωγοί είναι η χαρά. Η χαρά που νιώθουμε όταν μπαίνουμε στην τάξη και περιτριγυριζόμαστε από μικρούς μαθητές. Η χαρά που νιώθουμε όταν πετυχαίνουν σε κάτι, η χαρά που παίρνουμε από την αγάπη στα μάτια τους, η χαρά όταν οι γονείς τους αναγνωρίζουν το έργο μας. Αυτή τη χαρά καλό είναι να την έχουμε σαν οδηγό όλη τη χρονιά ακόμη και όταν τα δύσκολα μας χτυπούν την πόρτα.
ΑΓΑΠΗ ΓΙΑ ΚΑΘΕ ΠΑΙΔΙ ΞΕΧΩΡΙΣΤΑ
Είναι σημαντικό να βρούμε λόγους να αγαπήσουμε το κάθε παιδί στην τάξη μας ξεχωριστά. Ακόμη και το παιδί που δεν ανταποκρίνεται στα θέλω μας και που μας κάνει ίσως τη ζωή μας πιο δύσκολη, θα πρέπει να βρούμε έναν τουλάχιστο λόγο να το αγαπήσουμε. Τότε θα είμαστε και σε θέση να το βοηθήσουμε αλλά και να πετύχουμε ένα κλίμα ισορροπίας και αρμονίας μέσα στην τάξη. Οι διακρίσεις από μέρους μας (ακόμη και όταν είναι ακούσιες) δημιουργούν ανταγωνιστικό κλίμα μεταξύ των παιδιών.
ΞΕΚΑΘΑΡΟΙ ΣΤΟΧΟΙ – ΧΩΡΙΣ ΥΠΕΡΒΟΛΕΣ
Θέτουμε ξεκάθαρους στόχους για το τι επιδιώκουμε να επιτύχουμε για τη χρονιά που έρχεται. Οι υπερβολικά υψηλοί στόχοι είναι τις περισσότερες ανέφικτοι και κουραστικοί πρώτα για τα παιδιά και μετά για εμάς. Έτσι καλό είναι να θέτουμε τους στόχους μας ναι μεν με βάση τις επιδιώξεις μας, αλλά και με βάση την τάξη την οποία έχουμε αναλάβει.
ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ
Τουλάχιστον για τον πρώτο μήνα η επανάληψη θα είναι η καλύτερη μας φίλη. Ειδικά τους κανόνες τους οποίους θα θέσουμε θα πρέπει να τους επαναλαμβάνουμε κάθε μέρα πολλές φορές, μέχρι να γίνουν συνήθεια στα παιδιά. Γενικότερα, τις ρουτίνες που θέλουμε να συνηθίσουν τα παιδιά οφείλουμε να τις επαναλαμβάνουμε συνέχεια, όσο κουραστικό κι αν ακούγεται αυτό. Το αποτέλεσμα θα μας ανταμείψει με τον καλύτερο τρόπο.
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΣΤΗΝ ΤΑΞΗ
Το περιβάλλον στην τάξη μας – όσο περνάει από το χέρι μας – να είναι καθαρό, όμορφο και ελκυστικό. Ένας χώρος που αρέσει πρώτα σε εμάς να βρισκόμαστε εκεί, που να ευνοεί τη μάθηση, να είναι όμορφος αισθητικά και φυσικά να είναι κατάλληλα διακοσμημένος για μικρά παιδιά. Ακόμη κι αν το κτίριο δεν είναι καλό να προσπαθήσουμε να το κάνουμε εμείς όσο καλύτερο μπορούμε.
ΤΙ ΝΑ ΕΧΕΙ ΕΤΟΙΜΟ Η ΝΗΠΙΑΓΩΓΟΣ ΣΤΗΝ ΤΣΑΝΤΑ ΤΗΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΠΡΩΤΟ ΚΑΙΡΟ
1.Ημερολόγιο σχολικής χρονιάς
2.Φύλλα αξιολόγησης παιδιών για την αξιολόγηση των παιδιών μας που πρέπει να ξεκινάει από νωρίς.
Μπορείτε να το βρείτε στο kindykids.gr: ΦΥΛΛΑ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ
3.Φύλλα που συμπληρώνουμε μαζί με κάθε παιδί με τα στοιχεία του
Μπορείτε να το βρείτε στο kindykids.gr: ΦΥΛΛΑ ΜΕ ΤΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΟΥ ΚΑΘΕ ΠΑΙΔΙΟΥ
4.Ονομαστικός κατάλογος για τους μαθητές, κατάλογος με τα προσωπικά στοιχεία κάθε παιδιού.
Μπορείτε να το βρείτε στο kindykids.gr: ΟΝΟΜΑΣΤΙΚΟΣ ΚΑΤΑΛΟΓΟΣ
5.Πλάνο με πρόγραμμα και ιδέες για τις πρώτες 2 εβδομάδες, ώστε να μην πελαγώνουμε από το άγχος του τι θα κάνουμε σήμερα.
6.Φωτογραφική μηχανή, ώστε να βγάλουμε φωτογραφία κάθε παιδί και να τις χρησιμοποιήσουμε σε καρτελάκια, συρταράκια κλπ
Και τώρα ανοίγουμε τα μάτια… Και βρίσκουμε το κουράγιο και τη δύναμη να κοιτάξουμε κατάματα τη σκληρή αλήθεια και παρόλα αυτά να προχωρήσουμε μπροστά. Με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Και πάνω από όλα με ελπίδα και αισιοδοξία.
Ακόμη κι αν δεν ζούμε σε ιδανικές συνθήκες οφείλουμε να κάνουμε το καλύτερο που μπορούμε για να βελτιώσουμε τις συνθήκες μέσα στις οποίες θα δουλέψουμε. Για εμάς και για τους μικρούς μαθητές μας.
ΚΑΛΗ ΣΧΟΛΙΚΗ ΧΡΟΝΙΑ!