ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΤΟΥ ΤΕΛΟΥΣ ΤΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΧΡΟΝΙΑΣ ΓΙΑ ΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ.
Άλλη μια χρονιά πλησιάζει προς το τέλος της… Για κάποιες από τις νηπιαγωγούς υπήρξε μια όμορφη και δημιουργική χρονιά και ο καιρός πέρασε γρήγορα. Για άλλες, ίσως υπήρξε δύσκολη χρονιά, δεν περνούσε με τίποτα και χαίρονται πραγματικά που τελειώνει.
Σε όποια κατηγορία κι αν ανήκουμε οφείλουμε να τελειώσουμε τη σχολική χρονιά με ψηλά το κεφάλι και με ένα μεγάλο χαμόγελο απέναντι ακόμη και σε αυτούς που μας έκαναν, ίσως, τη ζωή μας πιο δύσκολη, είτε ήταν γονείς, είτε συνάδερφοι, είτε προϊστάμενοι. Κι αυτό όχι γιατί φοβόμαστε ή ντρεπόμαστε για κάτι, αλλά γιατί η ανωτερότητα δίνει μαθήματα στους άλλους γύρω μας, έστω και αργά.
Φυσικά οφείλουμε να κοιτάξουμε και κάποια διαδικαστικά πράγματα. Αυτά χωρίζονται σε δυο κατηγορίες:
- σ’ αυτά που μπορούμε να κάνουμε όσον αφορά την τάξη και τη γραφειοκρατία και
- σ’ αυτά που μπορούμε να κάνουμε με τα παιδιά μας, εκτός βέβαια της τελικής γιορτής.
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΣΤΗΝ ΤΑΞΗ:
Είτε θα είμαστε και του χρόνου στην ίδια τάξη, είτε αν την αφήνουμε για να την παραλάβει κάποιος άλλος συνάδελφος οφείλουμε να την αφήσουμε σε καλή κατάσταση.
ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ-ΟΙΚΟΔΟΜΙΚΟ ΥΛΙΚΟ-ΠΑΖΛ
Καθαρίζουμε τη γωνιά των παιχνιδιών και πετάμε όσα παιχνίδια έχουν αχρηστευτεί από την πολλή χρήση, έχουν πολλά κομμάτια που λείπουν ή είναι σκισμένα και δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν και την επόμενη χρονιά.
Όσα μπορούν να χρησιμοποιηθούν, αλλά δεν είναι σε πολύ καλή κατάσταση μπορούμε να κολλήσουμε τα κουτιά τους (που συνήθως είναι αυτά που χαλάνε πρώτα) ή να φτιάξουμε καινούρια κουτιά με χαρτόνι οντουλέ , έτσι, ώστε να μην πετάξουμε παιχνίδια, που μπορούμε να ξαναχρησιμοποιήσουμε ειδικά σε εποχές, που τα οικονομικά είναι τόσο δύσκολα.
Βάζουμε τα παιχνίδια από το κουκλόσπιτο (κουζινικά και άλλα πλαστικά) σε μια λεκάνη με απορρυπαντικό για τα πιάτα και (αν υπάρχει ζεστό) νερό και τα αφήνουμε μέχρις ότου κάνουμε τις άλλες δουλειές μας. Τέλος τα ξεπλένουμε και τα αφήνουμε πάνω σε χαρτί κουζίνας να στεγνώσουν, κοντά σε παράθυρο. Τα αποθηκεύουμε σε καθαρές πλαστικές σακούλες, ώστε να μην σκονιστούν το καλοκαίρι, που θα μείνει κλειστό το νηπιαγωγείο.
ΒΙΒΛΙΑ ΝΗΠΙΑΓΩΓΟΥ ΚΑΙ ΝΗΠΙΩΝ
Τα βιβλία που έχουμε για δική μας χρήση τα τακτοποιούμε και φροντίζουμε να είναι σε εμφανές μέρος, ώστε να μπορεί εύκολα να τα βρει η επόμενη συνάδερφος. Αν υπάρχουν ανάλογα περιοδικά (πχ Παράθυρο) καλό είναι να τα χωρίσουμε κατά εποχή ή κατά χρονολογία και να τα τακτοποιήσουμε μέσα με κουτιά ή (αν υπάρχει) στη βιβλιοθήκη της νηπιαγωγού.
Όσον αφορά τα βιβλία των νηπίων ξεχωρίζουμε και πάλι. Αυτά που δεν είναι σε κατάσταση που μπορούν να ξαναχρησιμοποιηθούν αντί να τα πετάξουμε μπορούμε να τα χωρίσουμε σελίδα - σελίδα και τις αποθηκεύσουμε εκεί που αποθηκεύουμε τα περιοδικά και τις εφημερίδες, ώστε να μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε κάποιο κολάζ ή σε γλωσσικές ασκήσεις. Τα βιβλία που είναι σε καλή κατάσταση, καλό είναι να καταγραφούν (αν δεν το έχουμε κάνει στην αρχή της χρονιάς καλό είναι να το κάνουμε τώρα), έτσι ώστε, να είναι εμφανές ποια βιβλία διαθέτουμε και μάλιστα μπορούμε να τα χωρίσουμε στη λίστα μας και ανά θέμα.
ΔΙΑΚΟΣΜΗΣΗ – ΠΙΝΑΚΕΣ ΑΝΑΦΟΡΑΣ
Οι τοίχοι καλό είναι να αδειάσουν. Να κατεβάσουμε δηλαδή ό,τι έχουμε κρεμάσει κατά τη διάρκεια της χρονιάς. Είναι όμορφο να αφήνουμε κάποιο από το υλικό που χρησιμοποιήσαμε στην τάξη. Σαν ένα σημάδι ότι περάσαμε κι εμείς από κει… Το να μαζεύουμε κάθε φορά όλα όσα φτιάξαμε και να τα παίρνουμε αφήνοντας μια τάξη άδεια δεν τιμά ούτε εμάς ούτε αποτελεί ένδειξη συναδερφικής αλληλεγγύης. Αποθηκεύουμε λοιπόν το υλικό που θα αφήσουμε στο σχολείο σε καθαρό μέρος και αν θέλουμε αφήνουμε και ένα σημείωμα για την επόμενη συνάδερφο με το τι αφήνουμε στην τάξη.
Το ίδιο κάνουμε και με τους πίνακες αναφοράς. Τους αφήνουμε καθαρούς και έτοιμους προς χρήση την καινούρια σχολική χρονιά.
ΕΠΟΠΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ
Αν θέλουμε και έχουμε τη δυνατότητα μπορούμε να αφήσουμε και κάποιο εποπτικό υλικό σαν αρχείο για το νηπιαγωγείο. Δημιουργούμε ένα φάκελο ή φακέλους με τον τίτλο «εποπτικό υλικό». Μπορεί η επόμενη συνάδερφος να είναι καινούρια και πραγματικά να εκτιμήσει το υλικό που θα βρει.
ΠΛΑΣΤΕΛΙΝΕΣ ΚΑΙ ΧΑΡΤΟΝΙΑ
Πετάμε όλες τις παλιές και χαλασμένες πλαστελίνες, καθώς επίσης και τα εργαλεία που μπορεί να έχουν χαλάσει ή να είναι τόσο γεμάτα πλαστελίνη που δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν πλέον.
Όσον αφορά τα χαρτόνια τα χωρίζουμε σε κανσον, οντουλε, με σχέδια και τα τοποθετούμε σε μια ωραία στοίβα ανα κατηγορία και χρώμα. Σε ένα άλλο ράφι μπορούμε να βάλουμε τα χαρτόνια που δεν είναι ολόκληρα αλλά τα κομμάτια τους μπορεί να αποδειχθούν χρήσιμα στο μέλλον. Καλό είναι να μην κρατάμε χαρτόνια που είναι πολύ μικρά αφού μάλλον δε θα τα χρησιμοποιήσει κανείς και απλά θα μαζεύουν σκόνη πάνω στο ράφι.
ΞΥΛΟΜΠΟΓΙΕΣ-ΜΑΡΚΑΔΟΡΟΙ-ΤΕΜΠΕΡΕΣ – ΠΙΝΕΛΑ ΚΛΠ
Πετάμε ό,τι δε βάφει καλά, τις ξερές τέμπερες, τις μισοτελειωμένες νερομπογιές , τα πινέλα που δεν προσφέρονται για χρήση, τα ψαλιδάκια που δεν κόβουν, τις πολύ μικρές κιρομπογιές. Δεν είναι ανάγκη να αφήνουμε μια τάξη με άχρηστα αντικείμενα προκειμένου να αφήσουμε υλικά.
ΣΥΡΤΑΡΑΚΙΑ ΝΗΠΙΩΝ
Αδειάζουμε τα συρταράκια των παιδιών και καλό θα είναι να τα βγάλουμε ένα – ένα και να τα τινάξουμε ώστε να είναι έτοιμα προς χρήση την καινούρια χρονιά.
ΜΗΧΑΝΗΜΑΤΑ
Καθαρίζουμε όλα τα μηχανήματα –φωτοτυπικό, τηλέφωνα, ηλεκτρονικό υπολογιστή κλπ- με dettol ή με οινόπνευμα. Σίγουρα θα έχουν αρκετή σκόνη από τη χρήση όλης της χρονιάς. Ακόμη κι αν τα καθαρίζαμε τακτικά, καλό είναι να κάνουμε ένα πιο σχολαστικό καθάρισμα πριν κλείσει το νηπιαγωγείο για το καλοκαίρι.
Όσον αφορά τον Η/Υ εκτός από το εξωτερικό καθάρισμα καλό είναι να συμμαζέψουμε και όλα τα αρχεία που δημιουργήσαμε κατά τη διάρκεια της χρονιάς, καθώς και τις φωτογραφίες , που έχουμε αποθηκεύσει και να τα περάσουμε σε ένα dvd με την σχολική χρονιά γραμμένη επάνω (πχ ΑΡΧΕΙΟ 2011-2012) έτσι ώστε ο υπολογιστής να είναι έτοιμος για την επόμενη χρονιά χωρίς τον κίνδυνο να κρασάρει από το πολύ υλικό. Το dvd αυτό μπορούμε να το αφήσουμε στο γραφείο της νηπιαγωγού για να το δει ή να το χρησιμοποιήσει αν επιθυμεί η επόμενη συνάδερφος ή εμείς αν παραμένουμε στο ίδιο σχολείο.
ΣΤΡΩΜΑΤΑΚΙΑ-ΠΕΤΣΕΤΕΣ
Αν δουλεύουμε σε ολοήμερο νηπιαγωγείο καλό είναι να πάρουμε τα καλύμματα από τα στρωματάκια και να τα πλύνουμε. Είναι μια πλύση και δε θα μας κοστίσει τίποτα να τα αφήσουμε καθαρά για τα καινούρια παιδάκια που θα κοιμούνται επάνω την νέα σχολική χρονιά. Το ίδιο μπορούμε να κάνουμε αν χρησιμοποιούμε και πιάστρες ή πετσέτες στην κουζίνα.
ΣΗΜΑΝΤΙΚΑ ΕΓΓΡΑΦΑ
Αφήνουμε όλα τα σημαντικά έγγραφα του σχολείου τακτοποιημένα σε φακέλους, με ετικέτες που να λένε ξεκάθαρα ποια έγγραφα περιέχει ο κάθε φάκελος, ώστε να μην πελαγώσει η συνάδερφος που θα αναλάβει.
Επίσης, καλό είναι να αφήσουμε έναν πλαστικοποιημένο κατάλογο με χρήσιμα τηλέφωνα, ας μην ξεχνάμε ότι η συνάδερφος που θα αναλάβει μπορεί να είναι από άλλη πόλη ή χωρίς καμία πείρα και να μη γνωρίζει βασικά στοιχεία. Και φυσικά αφήνουμε τα οικονομικά μας τακτοποιημένα, χωρίς να φέρνουμε σε δύσκολη θέση την επόμενη συνάδερφο που θα αναλάβει.
Αν πιστεύουμε ότι υπάρχει κάτι σημαντικό για το οποίο πρέπει να είναι ενημερωμένη η συνάδερφος που θα αναλάβει μπορούμε να αφήσουμε σημειώματα, που να την βοηθάνε.
Αν και φαίνονται πολλά δεν είναι και τόσα πολλά, ειδικά αν δουλεύουμε μαζί με συναδέρφους… Τότε μπορούμε να τα κάνουμε με τις συναδέρφους την τελευταία εβδομάδα και αν έχουμε καλές σχέσεις μεταξύ μας μπορούμε ακόμη και να το διασκεδάσουμε…
Αυτό που πρέπει να έχουμε στο μυαλό μας είναι να αφήσουμε μια τάξη όπως θα θέλαμε να τη βρούμε εμείς στο Σεπτέμβριο.
ΙΔΕΕΣ ΓΙΑ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΜΕ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΤΗΝ ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΜΕΡΑ ΤΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΧΡΟΝΙΑΣ
- Μπορούμε να ετοιμάσουμε από ένα ξεχωριστό βραβείο για κάθε νηπιάκι μας και να τους το δώσουμε την ημέρα της γιορτής. Επάνω μπορούμε να αναφέρουμε αυτό το ειδικό χαρακτηριστικό του κάθε παιδιού που το έκανε και ξεχώριζε. Τα παιδιά το χαίρονται πάρα πολύ και τα κάνε να νιώθουν πραγματικά ξεχωριστά.
- Μπορούμε να φτιάξουμε ένα dvd (αν το σχολείο δεν έχει χρήματα μπορούμε να ζητήσουμε από κάθε γονέα να φέρει, το κόστος είναι πολύ μικρό) στο οποίο θα βάλουμε φωτογραφίες από τα παιδιά και από τις δραστηριότητες που κάναμε όλη τη χρονιά. Αν δεν γνωρίζουμε από υπολογιστές και δεν μπορούμε να φτιάξουμε μια παρουσίαση με τις φωτογραφίες μπορούμε απλά να τις βάλουμε μέσα στο dvd και να τις κρατήσουν οι γονείς για ενθύμιο.
- Την τελευταία μέρα μπορούμε να μαζευτούμε με τα παιδιά στην παρεούλα και να μιλήσουμε για τις ωραίες αναμνήσεις που έχουμε από την χρονιά που πέρασε. Κάθε παιδί μπορεί να μας πει τη δική του αγαπημένη ανάμνηση. Επίσης , μπορεί κάθε παιδί να μιλήσει για κάποιο άλλο και να πει τα καλύτερα πράγματα που σκέφτεται γι αυτό. Με αυτόν τον τρόπο όλα τα παιδιά φεύγουν με τις καλύτερες εντυπώσεις από την χρονιά που τελείωσε.
- Τέλος , μπορούμε την τελευταία μέρα να δώσουμε σε κάθε παιδί ένα σημείωμα που πρώτα θα το διαβάσουμε στην παρεούλα για όλα αυτά που του ευχόμαστε και περιγράφοντας μια πολύ ωραία ανάμνηση που έχουμε από αυτό. Τα αναμνηστικά αυτά σημειώματα μπορούν να τονώσουν την αυτοπεποίθηση των παιδιών αλλά και να προχωρήσουν στην επόμενη χρονιά με τις καλύτερες εντυπώσεις!
Αφού οι συνθήκες γύρω μας δεν είναι οι καλύτερες, ας τις κάνουμε εμείς, όπως θα θέλαμε να είναι. Ας πάρουμε την κατάσταση στα χέρια μας!