interviews-1
 

Συνεντευξεις

Γνωρίζουμε αξιόλογους ανθρώπους. Περισσότερα..

book-presentations-1
 

Η ΓΩΝΙΑ ΤΩΝ ΒΙΒΛΙΩΝ

Με αφορμή ένα βιβλίο... Διαβάζουμε, προτείνουμε, δημιουργούμε υλικό... Περισσότερα..
teachers-interviews
 

Η Γωνια των Νηπιαγωγων

Οι νηπιαγωγοί αποκτούν τη δική τους ξεχωριστή θέση στο KindyKids.gr. Περισσότερα...

150x150-ebooks-image
 

200+ Φυλλα Εργασιας

Πρωτότυπα φύλλα εργασίας με 12 θεματικές ενότητες & δωρεάν υλικό. Περισσότερα...

kindykids-workbook-1-2

ΠΩΣ ΔΙΑΒΑΖΟΥΜΕ ΕΝΑ ΒΙΒΛΙΟ ΣΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ

ΟΤΑΝ Η ΑΝΑΓΝΩΣΗ ΕΝΟΣ ΒΙΒΛΙΟΥ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΑΠΛΑ… ΜΙΑ ΑΝΑΓΝΩΣΗ…

Όλοι όσοι ασχολούμαστε με τα παιδιά του νηπιαγωγείου γνωρίζουμε τη σημασία της ανάγνωσης βιβλίων και παραμυθιών σε αυτά. Στην ουσία είμαστε ο συνδετικός κρίκος ανάμεσα στα βιβλία και στα παιδιά. Γι αυτό όταν θέλουμε να διαβάσουμε ένα παραμύθι ή μια ιστορία στα παιδιά του νηπιαγωγείου είναι πολύ σημαντικό να το κάνουμε με το σωστό τρόπο.

ΠΡΙΝ ΑΡΧΙΣΟΥΜΕ ΤΗΝ ΑΝΑΓΝΩΣΗ

Τα βιβλία που διαβάζουμε στο νηπιαγωγείο πρέπει να έχουν εικόνες. Εικόνες μεγάλες και ενδιαφέρουσες, που να τα βοηθούν να μπουν στο νόημα του βιβλίου. Ένα βιβλίο που περιέχει ένα κείμενο με ομοιοκαταληξίες ή που περιέχει επαναλαμβανόμενες φράσεις αρέσει πάντα και τραβάει πολύ το ενδιαφέρον των παιδιών. Είναι ωραίο να διαβάζουμε στα παιδιά βιβλία με το ίδιο θέμα ή βιβλία του ίδιου συγγραφέα, ώστε τα παιδιά να αποκτήσουν σταδιακά την ικανότητα να συγκρίνουν βιβλία και ιστορίες μεταξύ τους, να μπορούν να βρουν ομοιότητες και διαφορές.

Το κείμενο και η εικόνα είναι καλό να βρίσκονται στο ίδιο ύψος με τα μάτια των παιδιών και όχι πολύ ψηλά ή πολύ χαμηλά. Ξεκινάμε από το εξώφυλλο και δείχνοντας με το δάχτυλό μας διαβάζουμε στα παιδιά τον τίτλο και το συγγραφέα. Κοιτάζουμε την εικόνα που υπάρχει στο εξώφυλλο και ζητάμε από τα παιδιά να κάνουν μια πρόβλεψη για το θέμα του βιβλίου. Αν τα παιδιά δυσκολεύονται τότε μπορούμε να δείξουμε και τις εσωτερικές εικόνες στα παιδιά χωρίς να διαβάζουμε και να ρωτήσουμε πάλι τι νομίζουν ότι λέει το βιβλίο.

Κάνουμε μια λίστα με το τι γνωρίζουν τα παιδιά για το θέμα το οποίο πραγματεύεται το βιβλίο πριν διαβάσουμε την ιστορία και έπειτα συμπληρώνουμε τις γνώσεις που κερδίσανε αφού διαβάσαμε την ιστορία.

Έχοντας διαβάσει το βιβλίο προηγουμένως γνωρίζουμε αν υπάρχουν δύσκολες λέξεις που μπορεί τα παιδιά να μην γνωρίζουν. Λέμε μια - μια τις λέξεις αυτές στα παιδιά και τους δίνουμε σύντομες ερμηνείες ή τους δείχνουμε μια εικόνα ή κάνουμε παντομίμα.

Αν υπάρχει κάποια φράση που επαναλαμβάνεται τη λέμε στα παιδιά δυνατά και την επαναλαμβάνουμε (με την ανάλογη φωνή και συναίσθημα). Επαναλαμβάνουμε ξανά και ξανά μαζί με τα παιδιά. Εξηγούμε στα παιδιά ότι όταν συναντάμε αυτή τη φράση στο βιβλίο μας κατά τη διάρκεια της ιστορίας θα τους κάνουμε σήμα να τη λένε αυτά.

ΚΑΤΑ ΤΗ ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΑΝΑΓΝΩΣΗΣ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ

Διαβάζουμε την ιστορία δυνατά, σχετικά αργά χρησιμοποιώντας την κατάλληλη εκφραστικότητα και διαφορετική φωνή για κάθε χαρακτήρα.

Ξαναλέμε τις καινούριες λέξεις και το νόημά τους καθώς εμφανίζονται στην ιστορία. Μια ωραία ιδέα είναι να φωνάζουμε κάποιο παιδί να μας εξηγεί το νόημα ή να μας δείχνει την εικόνα στο βιβλίο που δείχνει τι σημαίνει η λέξη. Αν θέλουμε μπορούμε να έχουμε κάρτες με εικόνες για την κάθε άγνωστη λέξη και να τα δείχνουμε στα παιδιά ή να τους βάζουμε να επιλέγουν την κατάλληλη εικόνα για την λέξη κάθε φορά.

Σταματάμε σε καίρια σημεία της ιστορίας και ζητάμε από τα παιδιά να προβλέψουν τι θα γίνει στη συνέχεια ή για να κάνουν μια περίληψη του τι διαβάσαμε ως τώρα. Είναι σημαντικό να είμαστε σίγουροι ότι τα παιδιά καταλαβαίνουν τι τους διαβάζουμε.

Δε ξεχνάμε να τους κάνουμε σήμα κάθε φορά που είναι να πουν τη φράση που επαναλαμβάνεται και την κάναμε πρόβα στην αρχή.

Το να διαβάσουμε μια ιστορία στα παιδιά δεν είναι μια διαδικασία που την κάνουμε για να γεμίζουμε το χρόνο ή γιατί δεν έχουμε τι άλλο να κάνουμε. Κάθε ανάγνωση ιστορίας πρέπει να έχει στόχο και να είναι προετοιμασμένη , τότε βοηθάει πραγματικά τα παιδιά και να αγαπήσουν το βιβλίο αλλά και να αποκομίσουν γνώση.

ΑΦΟΥ ΤΕΛΕΙΩΣΕΙ Η ΑΝΑΓΝΩΣΗ

Συζητάμε με τα παιδιά και ζητάμε να μας μιλήσουν για τους χαρακτήρες, τα γεγονότα τα προβλήματα και τις λύσεις που δόθηκαν από τους ήρωες. Επαναλαμβάνουμε την περίληψη της ιστορίας προφορικά μαζί με τα παιδιά ζητάμε να ζωγραφίσουν αυτό που τους έκανε μεγαλύτερη εντύπωση ή προχωράμε σε δραματοποίηση αν τα παιδιά το επιθυμούν.

Ξαναδιαβάζουμε τη λίστα που είχαμε κάνει με τις γνώσεις που είχαν τα παιδιά πριν την ανάγνωση της ιστορίας και προσθέτουμε ό,τι καινούριο έμαθαν μετά την ανάγνωση.

Μπορούμε να ζητήσουμε από τα παιδιά να μας πουν δικές τους ανάλογες εμπειρίες σαν αυτές που διαβάσαμε στο βιβλίο.

Το βιβλίο αυτό καλό θα είναι να το έχουμε στη βιβλιοθήκη των παιδιών μετά από την ανάγνωση, ώστε να μπορούν να το «ξαναδιαβάσουν» όποτε θέλουν στον ελεύθερο χρόνο τους. Φυσικά αυτό προϋποθέτει να έχουμε ήδη συζητήσει με τα παιδιά για τους κανόνες που διέπουν τη βιβλιοθήκη της τάξης και τα βιβλία γενικότερα. Δεν μπορούμε να βάζουμε βιβλία στη βιβλιοθήκη των παιδιών γνωρίζοντας ότι δε έχουν μάθει να τα σέβονται και μπορεί να τα καταστρέψουν.

Αν η ιστορία αρέσει στα παιδιά τη διαβάζουμε όχι μόνο μια φορά αλλά την επαναλαμβάνουμε ειδικά αν αρέσει πολύ στα παιδιά.

 

ΚΑΛΕΣ ΚΑΙ ΠΟΙΟΤΙΚΕΣ ΑΝΑΓΝΩΣΕΙΣ!

ΟΤΑΝ Η ΑΝΑΓΝΩΣΗ ΕΝΟΣ ΒΙΒΛΙΟΥ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΑΠΛΑ… ΜΙΑ ΑΝΑΓΝΩΣΗ…

Όλοι όσοι ασχολούμαστε με τα παιδιά του νηπιαγωγείου γνωρίζουμε τη σημασία της ανάγνωσης βιβλίων και παραμυθιών σε αυτά. Στην ουσία είμαστε ο συνδετικός κρίκος ανάμεσα στα βιβλία και στα παιδιά.  Γι αυτό όταν θέλουμε να διαβάσουμε ένα παραμύθι ή μια ιστορία στα παιδιά του νηπιαγωγείου είναι πολύ σημαντικό να το κάνουμε με το σωστό τρόπο.

ΠΡΙΝ ΑΡΧΙΣΟΥΜΕ ΤΗΝ ΑΝΑΓΝΩΣΗ

Τα βιβλία που διαβάζουμε στο νηπιαγωγείο πρέπει να έχουν εικόνες. Εικόνες μεγάλες που να τα βοηθούν να μπουν στο νόημα του βιβλίου. Ένα βιβλίο που περιέχει ένα  κείμενο με ομοιοκαταληξίες ή που περιέχει επαναλαμβανόμενες φράσεις αρέσει πάντα και τραβάει πολύ το ενδιαφέρον των παιδιών. Είναι ωραίο να διαβάζουμε στα παιδιά βιβλία με το ίδιο θέμα ή βιβλία του ίδιου συγγραφέα ώστε τα παιδιά να αποκτήσουν την ικανότητα να συγκρίνουν βιβλία και ιστορίες μεταξύ τους, να μπορούν να βρουν ομοιότητες και διαφορές.

Το κείμενο και η εικόνα είναι καλό να βρίσκονται στο ίδιο ύψος με τα μάτια των παιδιών και όχι πολύ ψηλά  ή πολύ χαμηλά.  Ξεκινάμε από το εξώφυλλο και δείχνοντας με το δάχτυλό μας διαβάζουμε στα παιδιά τον τίτλο και το συγγραφέα. Κοιτάζουμε την εικόνα που υπάρχει στο εξώφυλλο και ζητάμε από τα παιδιά να κάνουν μια πρόβλεψη για το θέμα του βιβλίου. Αν τα παιδιά δυσκολεύονται τότε μπορούμε να δείξουμε και τις εσωτερικές εικόνες στα παιδιά χωρίς να διαβάζουμε και να ρωτήσουμε πάλι τι νομίζουν ότι λέει το βιβλίο.

Κάνουμε μια λίστα με το τι γνωρίζουν τα παιδιά για το θέμα το οποίο πραγματεύεται το βιβλίο πριν διαβάσουμε την ιστορία και έπειτα συμπληρώνουμε τις γνώσεις που κερδίσανε αφού διαβάσαμε την ιστορία.

Έχοντας διαβάσει το βιβλίο προηγουμένως γνωρίζουμε αν υπάρχουν δύσκολες λέξεις που μπορεί τα παιδιά να μην γνωρίζουν. Λέμε μια -  μια τις λέξεις αυτές στα παιδιά και τους δίνουμε σύντομες ερμηνείες ή τους δείχνουμε μια εικόνα ή κάνουμε παντομίμα.

Αν υπάρχει κάποια φράση που επαναλαμβάνεται  τη λέμε στα παιδιά δυνατά και την επαναλαμβάνουμε (με την ανάλογη φωνή και συναίσθημα). Επαναλαμβάνουμε ξανά και ξανά μαζί με τα παιδιά. Εξηγούμε στα παιδιά ότι όταν συναντάμε αυτή τη φράση στο βιβλίο μας κατά τη διάρκεια της ιστορίας θα τους κάνουμε σήμα να τη λένε αυτά.  

ΚΑΤΑ ΤΗ ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΠΟΥ ΔΙΑΒΑΖΟΥΜΕ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ

Διαβάζουμε την ιστορία δυνατά χρησιμοποιώντας την κατάλληλη εκφραστικότητα και διαφορετική φωνή για κάθε χαρακτήρα.

Ξαναλέμε τις καινούριες λέξεις και το νόημά τους καθώς εμφανίζονται στην ιστορία. Μια ωραία ιδέα είναι να φωνάζουμε κάποιο παιδί να μας εξηγεί το νόημα ή να μας δείχνει την εικόνα στο βιβλίο που δείχνει τι σημαίνει η λέξη. Αν θέλουμε μπορούμε να έχουμε κάρτες με εικόνες για την κάθε άγνωστη λέξη και να τα δείχνουμε στα παιδιά ή να τους βάζουμε να επιλέγουν την κατάλληλη εικόνα για την λέξη κάθε φορά.

Σταματάμε  σε καίρια σημεία της ιστορίας και ζητάμε από τα παιδιά να προβλέψουν τι θα γίνει στη συνέχεια ή για να κάνουν μια περίληψη του τι διαβάσαμε ως τώρα. Είναι σημαντικό να είμαστε σίγουροι ότι τα παιδιά καταλαβαίνουν τι τους διαβάζουμε.

Δε ξεχνάμε να τους κάνουμε σήμα κάθε φορά που είναι να πουν τη φράση που επαναλαμβάνεται και την κάναμε πρόβα στην αρχή.

Το να διαβάσουμε μια ιστορία στα παιδιά δεν είναι μια διαδικασία που την κάνουμε για να γεμίζουμε το χρόνο ή γιατί δεν έχουμε τι άλλο να κάνουμε. Κάθε ανάγνωση ιστορίας πρέπει να έχει στόχο και να είναι προετοιμασμένη , τότε βοηθάει πραγματικά τα παιδιά και να αγαπήσουν το βιβλίο αλλά και να αποκομίσουν γνώση.

 

ΑΦΟΥ ΤΕΛΕΙΩΣΕΙ Η ΑΝΑΓΝΩΣΗ

Συζητάμε με τα παιδιά και ζητάμε να μας μιλήσουν για τους χαρακτήρες, τα γεγονότα τα προβλήματα και τις λύσεις που δόθηκαν από τους ήρωες. Επαναλαμβάνουμε την περίληψη της ιστορίας προφορικά μαζί με τα παιδιά ζητάμε να ζωγραφίσουν αυτό που τους έκανε μεγαλύτερη εντύπωση ή προχωράμε σε δραματοποίηση αν τα παιδιά το επιθυμούν.

Ξαναδιαβάζουμε τη λίστα που είχαμε κάνει με τις γνώσεις που είχαν τα παιδιά πριν την ανάγνωση της ιστορίας και προσθέτουμε ό,τι καινούριο έμαθαν μετά την ανάγνωση.

Μπορούμε να ζητήσουμε από τα παιδιά να μας πουν δικές τους ανάλογες εμπειρίες σαν αυτές που διαβάσαμε στο βιβλίο.  

Το βιβλίο αυτό καλό θα είναι να το έχουμε στη βιβλιοθήκη των παιδιών μετά από την ανάγνωση, ώστε να μπορούν να το «ξαναδιαβάσουν» όποτε θέλουν στον ελεύθερο χρόνο τους.

Αν  η ιστορία αρέσει στα παιδιά τη διαβάζουμε όχι μόνο μια φορά  αλλά την επαναλαμβάνουμε έως ότου τα παιδιά δείξουν ότι δεν θέλουν άλλη φορά.

KindyKids.gr E-Book

100 φύλλα εργασίας  
τεύχη 1 & 2 για
δημιουργικές ώρες με τα παιδιά

Περισσοτερα

Προτεινομενα Αρθρα

Αρθρα Για Γονεις

  • Διαφήμιση
  • Στατιστικά Ιστοσελίδας
  • Όροι Χρήσης
  • Sitemap