4 ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΙ ΛΟΓΟΙ ΓΙΑ ΝΑ ΠΕΡΙΛΑΒΕΤΕ ΤΗ ΜΟΥΣΙΚΗ ΣΤΗΝ ΤΑΞΗ ΤΟΥ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟΥ
Η σημασία της μουσικής και των κινητικών δραστηριοτήτων στο νηπιαγωγείο είναι γνωστά. Παρακάτω θα βρείτε 4 λόγους γιατί θα πρέπει να υπάρχουν οπωσδήποτε μέσα στην τάξη:
- Καλύτερη ανάπτυξη της νοημοσύνης και της μνήμης. Έρευνες έχουν δείξει τη σχέση μεταξύ της μουσικής και της μαθηματικής σκέψης. Επίσης, οι μαθηματικές έννοιες αναπτύσσονται καλύτερα στα παιδιά που τραγουδούν τραγουδάκια σχετικά με αριθμούς και μέτρημα.
- Καλύτερος έλεγχος του σώματος. Τα παιδιά αναπτύσσουν καλύτερο συντονισμό, που βοηθάει στην ανάπτυξη των μυών. Τα παιδιά που παίρνουν μέρος σε μουσικοκινητικές δραστηριότητες αρχίζουν να καταλαβαίνουν τι μπορούν να καταφέρουν με το σώμα τους όπως να τρέχουν, να ισορροπούν, να τεντώνονται, να σέρνονται στο έδαφος και να πηδάνε εμπόδια.
- Καλύτερη επαφή με τα συναισθήματά τους. Μέσω της μουσικής και της κίνησης τα παιδιά προσχολικής ηλικίας μαθαίνουν αποδεκτούς τρόπους να εκφράζουν τα συναισθήματά τους και να εκτονώνουν την ένταση. Ακόμη, η μουσική μπορεί να προκαλέσει διαφορετικά είδη διάθεσης κάθε φορά, μέσω της οποίας τα παιδιά ανακαλύπτουν συναισθήματα και ευαισθησίες.
- Ανάπτυξη της δημιουργικότητας. Η μουσική μπορεί να δημιουργήσει έναν φανταστικό κόσμο που διεγείρει τη φαντασία των μικρών παιδιών. Ένα κουτί μπορεί να γίνει τύμπανο, ένα ξύλο μπορεί να μεταμορφωθεί σε τρομπέτα, μια σκούπα σε χορευτή. Τα μικρά παιδιά φτιάχνουν δικά τους τραγούδια ή αλλάζουν τους στίχους από γνωστά τραγούδια για απλή διασκέδαση, κι αυτή η διαδικασία είναι άκρως δημιουργική.
Κάποιες φορές είναι πολύ εύκολο να χάσουμε την ευκαιρία να στηριχθούμε πάνω στη μουσική και την κίνηση και να βοηθήσουμε την αναπτυσσόμενη μουσική ενημερότητα των παιδιών του νηπιαγωγείου. Ο φανταστικός κόσμος, ο κόσμος των ονείρων είναι ο κόσμος μέσα στον οποίο τα παιδιά μπορούν να ξεκαθαρίσουν τις ιδέες και τις γνώσεις τους. Μπορούν να φανταστούν πως η πεταλούδα κινείται από λουλούδι σε λουλούδι πριν ακόμη αναπαραστήσουν αυτήν την κίνηση.
Οι νηπιαγωγοί είναι καλό να ενθαρρύνουμε την ανάπτυξη της φαντασίας μέσω της μουσικής και των μουσικοκινητικών δραστηριοτήτων. Η μουσική αποτελεί ένα ασφαλές μέσο με το οποίο τα παιδιά μπορούν να εξερευνήσουν τις δυνατότητες του σώματος, του μυαλού και της φωνής τους. Τα μικρά παιδιά λατρεύουν να επαναλαμβάνουν πράγματα. Θέλουν να «τραγουδήσουν ξανά!» και να κινούνται με επαναλαμβανόμενες κινήσεις. Λατρεύουν τα τραγούδια που περιέχουν κινήσεις, όπως λατρεύουν γενικότερα το τραγούδι και το χορό. Γι’ αυτό και χρειάζονται νηπιαγωγούς που να σχεδιάζουν μια ποικιλία από πλούσιες μουσικές εμπειρίες, ώστε να βοηθούν τα νηπιάκια τους να ανακαλύπτουν συνέχεια καινούρια πράγματα για τον εαυτό τους και για τον κόσμο γύρω τους.
Μια καλή τάξη νηπιαγωγείου οφείλει να περιέχει μουσικές και μουσικοκινητικές δραστηριότητες. Μια ευαίσθητη νηπιαγωγός «γιορτάζει» κάθε φορά που τα παιδιά προσπαθούν μέσα από αδέξιες και ίσως περίεργες κινήσεις να κινηθούν στο ρυθμό. Το να νοιαζόμαστε για το παιδί σαν ολότητα σημαίνει να τιμάμε όλες τις προσπάθειές του και κατ’ επέκταση τις προσπάθειές του, που έχουν να κάνουν με τη μουσική έκφραση. Η γνώση της αξίας της ενασχόλησης με τη μουσική προσφέρει στη νηπιαγωγό διάφορες επιλογές και αφορμές για να εμπλέκει τα παιδιά σε πολλές και ποικίλες δράσεις όπως τραγούδι, χορό, μουσικοκινητικές δραστηριότητες, και γενικότερα σε δραστηριότητες που συνδέονται με το ρυθμό και τη μουσική.
Η γνωστική ετοιμότητα ενός παιδιού για μουσική ξεκινάει πολύ νωρίς. Τα μικρά παιδιά παρηγορούνται από το χαμηλόφωνο τραγούδι, από τη μουσική ενός μουσικού κουτιού, και από μουσικά παιχνίδια. Τα περισσότερα παιδιά προσχολικής ηλικίας συχνά τα παρατηρούμε να χτυπάνε παλαμάκια, να χορεύουν, να κάνουν παρέλαση μέσα στην τάξη και γενικά να ψάχνουν διάφορους τρόπους να ανταποκρίνονται σε διαφορετικούς μουσικούς ρυθμούς. Τα παιδιά είναι ιδιαίτερα ευαίσθητα στη μουσική και αντιδρούν ελεύθερα και με χαρά στους διαφορετικούς ρυθμούς και στα διάφορα είδη μουσικής. Μάλιστα όσο πιο αυθόρμητα αντιδρά ένα παιδί στο μουσικό άκουσμα θα παρατηρήσουμε ότι τόσο πιο σωστά ανταποκρίνεται στο εκάστοτε μουσικό ή ρυθμικό άκουσμα. έτσι ανακαλύπτουν καινούριους και διαφορετικούς τρόπους να χρησιμοποιούν το σώμα και τη φωνή τους.