ΠΩΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΖΟΥΜΕ ΤΑ ΕΡΓΑ ΤΕΧΝΗΣ ΜΕ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΣΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ – ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΠΟΥ ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΝΑ ΚΑΝΟΥΜΕ ΜΕ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ:
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΠΟΥ ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΝΑ ΚΑΝΟΥΜΕ ΜΕ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ:
Σε μια πρώτη ενεργητική προσέγγιση των έργων τέχνης μπορούμε να :
§ καθορίσουμε το διάγραμμα , το σχέδιο ενός έργου τέχνης. Αυτό μπορεί να γίνει αν η νηπιαγωγός σκιτσάρει με μολύβι (κάνει δηλαδή την πατιτούρα ενός έργου τέχνης). Μπορεί να χρησιμοποιήσει ριζόχαρτο και στη συνέχεια να το βγάλει φωτοτυπία σε κανονικό χαρτί. Έτσι τα παιδιά μπορούν να δουν το διάγραμμα και τα σχέδια του πίνακα χωρίς χρώμα.
§ συμπληρώσουμε τις φωτοτυπίες έργων τέχνης. Οι φωτοτυπίες που θα δώσουμε στα παιδιά μπορούν να είναι τυπωμένες πολύ ή λίγο ή ακόμα και με άλλα τμήματα του έργου πιο έντονα και άλλα πιο αχνά. Για να μπορέσουμε να κάνουμε κάτι τέτοιο μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε το photoshop. Μπορούν τα παιδιά να κόβουν τμήματα του έργου να τα αφαιρούν, να τα αλλάζουν θέση, να προσθέτουν επιπλέον στοιχεία κι έτσι να απομονώνουν στοιχεία, να διαχωρίζουν, να ανασυνθέτουν το έργο και τελικά α το κατανοούν.
§ δραματοποιήσουμε το περιεχόμενο ενός έργου τέχνης και να δημιουργήσουμε μια «παγωμένη εικόνα» την οποία μπορούμε να βγάλουμε φωτογραφία και να την τοποθετήσουμε δίπλα στο έργο, να συγκρίνουμε και να σχολιάσουμε το αποτέλεσμα. Η δραματοποίηση του περιεχομένου ενός έργου επιτρέπει την εμβάθυνση στις επιμέρους λεπτομέρειες
§ επινοήσουμε ιστορίες φανταστικές που θα εμπνευστούμε από το έργο τέχνης.
Σε δεύτερη φάση μπορούμε να δημιουργήσουμε πορτρέτα ώστε να τα κατανοήσουμε:
§ Αναλύοντας και ανασυντάσσοντας τα στοιχεία του έργου
Η ανάλυση ενός έργου τέχνης περιλαμβάνει δυο επίπεδα:
Το περιγραφικό:
Των στοιχείων που εμφανίζονται στο έργο τέχνης (άνθρωποι, ζώα, φυτά)
Των αντικειμένων που αναπαριστώνται
Της συμπεριφοράς και της στάσης των προσώπων, των ζώων κλπ
Των ενδυμάτων των κουστουμιών και των προσώπων
Των χρωμάτων που χρησιμοποιεί ο καλλιτέχνης
Το ερμηνευτικό:
Η ψυχική κατάσταση και τα συναισθήματα των προσώπων
Τις εντυπώσεις που προκαλεί στα παιδιά το έργο ως σύνολο
Τις σχέσεις μεταξύ των στοιχείων του πίνακα
Τους χρωματικούς συνδυασμούς
§ Εκφράζοντας λεκτικά εντυπώσεις και συναισθήματα που μας προκαλεί το έργο, αλλά και συναισθήματα που πιστεύουμε πως «βγαίνουν» από το έργο τέχνης.
§ Να συγκρίνουν τα παιδιά τις προσωπικές τους εντυπώσεις και να δουν αν μοιάζουν ή αν διαφέρουν.
Σε τρίτη φάση μπορούμε να δοκιμάσουμε να ερμηνεύσουμε τα έργα τέχνης μαζί με τα παιδιά με το να:
§ καθορίσουμε τα στοιχεία που συνθέτουν το έργο τέχνης
§ το χωρίσουμε σε μέρη και να το αναλύσουμε
§ χρησιμοποιήσουμε διάφορες τεχνικές ανάλογες με τα έργα τέχνης που θα διαπραγματευτούμε
§ «ερμηνεύουμε ένα έργο τέχνης»
§ αναπτύξουμε δημιουργικότητα
Μια άλλη δραστηριότητα που μπορούμε να κάνουμε με τα παιδιά στα έργα που διαθέτουν ανθρώπινες φιγούρες είναι να κατασκευάσουμε μια κορνίζα από χαρτί του μέτρου (προτιμότερο είναι να μυν είναι άσπρο αλλά σε κάποιο άλλο πιο έντονο χρώμα) μεγέθους 130cm με 80cm στο οποίο θα στέκεται κάθε παιδί και θα προσπαθεί να αναπαραστήσει τη φιγούρα που θα επιλέξει από το έργο τέχνης. Μπορούμε να βοηθάμε τα παιδιά κάνοντας ερωτήσεις όπως:
Πως είναι τα πόδια;
Πως είναι τα χέρια;
Δείτε τα μάτια, που κοιτάνε, πώς κοιτάνε;
Ο λαιμός και το κεφάλι;
Η στάση του σώματος;
Μια δραστηριότητα που μπορούμε να κάνουμε αφού έχουμε πειραματιστεί με άλλες δραστηριότητες είναι να «επεκτείνουμε» ένα έργο τέχνης, να το βάλουμε δηλαδή πάνω σε χαρτί του μέτρου και τα παιδιά να ζωγραφίσουν τη συνέχεια του έργου όπως αυτά τη φαντάζονται, προσθέτοντας στοιχεία και αναδομώντας ουσιαστικά το έργο τέχνης παίρνοντας μέρος στη δημιουργία του.
ΤΑ ΥΛΙΚΑ ΠΟΥ ΘΑ ΧΡΕΙΑΣΤΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΑΞΑΓΩΓΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ ΜΕ ΕΡΓΑ ΤΕΧΝΗΣ:
v Ξυλομπογιές
v Δαχτυλομπογιές
v Κηρομπογιές
v Τέμπερες
v Ριζόχαρτο
v Γκοφρέ χαρτί
v Βελουτέ χαρτί
v Κομφετί και σερπαντίνες
v Αλουμινόχαρτο
v Χαρτιά περιτυλίγματος
v Πινέλα
v Μπλοκ με φύλλα για ζωγραφική με τέμπερες
v Χαρτόνι κάνσον
v Στρασάκια
v Μολύβια
v Ψαλίδια
Η ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΤΩΝ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ ΚΑΙ Η ΓΩΝΙΑ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ
Θα χρειαστούμε αντίγραφα των έργων τέχνης με τα οποία θέλουμε να ασχοληθούμε, που μπορούμε πολύ εύκολα να βρούμε στο διαδίκτυο και χαρτόνι κάνσον ή ανάγλυφο κομμένο έτσι ώστε να δημιουργεί μια «κορνίζα» γύρω από το έργο. Αυτό που μπορούμε να κάνουμε για να διευκολύνουμε τη διαδικασία είναι να χρησιμοποιούμε διαφορετικό χρώμα χαρτόνι ανάλογα με το είδος του πίνακα:
Κόκκινο για τα πορτρέτα
Κίτρινο για τα τοπία
Πράσινο για τη νεκρή φύση
Γαλάζιο για τα ζώα κλπ
Φυσικά καλό θα είναι αν έχουμε τη δυνατότητα να επισκεφτούμε με τα παιδιά σε μουσείο ή πινακοθήκη ή ακόμα και γκαλερί με πραγματικά έργα τέχνης για να δουν τα παιδιά από κοντά κάποια έργα και να περιηγηθούν σε ανάλογο χώρο τηρώντας κανόνες συμπεριφοράς αλλά και να βιώσουν αυτήν τη ξεχωριστή εμπειρία.