ΠΩΣ ΚΑΙ ΓΙΑΤΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΕΙ ΜΙΑ ΝΗΠΙΑΓΩΓΟΣ ΤΟ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ ΤΗΣ ΑΡΧΕΙΟ
Τι είναι το προσωπικό αρχείο;
Το προσωπικό αρχείο είναι όλο το υλικό που συγκεντρώνει μια νηπιαγωγός χρόνο με το χρόνο και που τη βοηθάει να κάνει τη δουλειά της πιο εύκολα και πιο άνετα ακόμη κι όταν οι συνθήκες που έχει να αντιμετωπίσει σε μια οποιαδήποτε τάξη δεν είναι οι καλύτερες.
Από τι αποτελείται το προσωπικό αρχείο;
Το προσωπικό αρχείο μιας νηπιαγωγού αποτελείται από:
- βιβλία που προορίζονται για προσωπική της χρήση, βιβλία δηλ. που αναφέρονται σε δραστηριότητες και από όπου μπορεί να αντλήσει ιδέες, καθώς και βιβλία που αναφέρονται σε θέματα ψυχολογίας και ανάπτυξης των παιδιών που θα αποτελέσουν και το θεωρητικό της υπόβαθρο
- βιβλία που προορίζονται για να τη διευκολύνουν κατά διάρκεια δραστηριοτήτων (παραμύθια, βιβλία με εικόνες, και γενικότερα παιδικά βιβλία που ως στόχο έχουν να εμπλουτίσουν τις δραστηριότητες που θα εκπονήσει με τα παιδιά και θα διευκολύνουν το έργο της)
- εικόνες, βιβλία με πατρόν ή σκέτα πατρόν για διάφορες κατασκευές
- εικόνες από περιοδικά ή εφημερίδες που θα τα χρησιμοποιεί στις δραστηριότητές της με τα παιδιά
- διαφάνειες τις οποίες μπορεί να φτιάξει η ίδια μέσω του Microsoft power point για διάφορα θέματα τις οποίες εκτυπώνει , πλαστικοποιεί και αναρτά στην τάξη
- εικόνες που βρίσκει στο διαδίκτυο τις οποίες ταξινομεί κατά θέμα και τις χρησιμοποιεί εκτυπωμένες και πλαστικοποιημένες.
- έτοιμες κατασκευές για «στολισμό» της τάξης
- θεατρικά έργα και δρώμενα για κάθε περίσταση
- διευθύνσεις στο διαδίκτυο που μπορούν να φανούν χρήσιμες είτε στην ίδια είτε κατά τη διάρκεια των δραστηριοτήτων με τα παιδιά
- Φωτογραφίες από δραστηριότητες και από κατασκευές που έχουμε φτιάξει κατά καιρούς.
Γιατί να δημιουργήσει μια νηπιαγωγός αρχείο;
Γιατί τη βοηθάει να είναι ανεξάρτητη, να μην εξαρτάται δηλαδή κάθε φορά από τις εκάστοτε συνθήκες που συναντά στις διαφορετικές τάξεις
Γιατί τη βοηθάει να οργανώνει τη δουλειά της και να την κάνει πιο εύκολη χρόνο με το χρόνο.
Γιατί τη βοηθάει να εξελίσσει τη δουλειά της και τις δραστηριότητές της.
Γιατί της παρέχει τα σωστά εργαλεία για πιο ολοκληρωμένη δουλειά κατά τη διάρκεια της χρονιάς.
Γιατί όσο πιο πολύ ψάχνει για υλικό για το αρχείο της τόσο πιο πολύ εμπλουτίζει τις γνώσεις της πάνω στα διάφορα θέματα.
Οργάνωση και αποθήκευση όλου του υλικού του προσωπικού μας αρχείου
Όσο πιο καλά οργανωμένο κρατάμε το αρχείο μας τόσο πιο χρήσιμο θα μας φανεί.
Καλό είναι να κρατάμε σε ξεχωριστά κουτιά ή ντοσιέ το κάθε είδος του αρχείου μας για να μπορούμε να βρίσκουμε εύκολα και γρήγορα αυτό που ψάχνουμε κάθε φορά. Αν στην αρχή είναι εύκολο να βρίσκουμε το κάθε τι περνώντας ο καιρός και όσο εμπλουτίζουμε το αρχείο μας και θα ξεχνάμε τι ακριβώς έχουμε και που το έχουμε. Γι’ αυτό:
- Συγκεντρώνουμε σε ένα μέρος όλα τα βιβλία μας που προορίζονται για προσωπική μας χρήση.
- Ενώ σε άλλο ράφι συγκεντρώνουμε τα παιδικά παραμύθια και γενικότερα τα βιβλία μας που προορίζονται για παιδιά
- Συγκεντρώνουμε τα πατρόν μας (ανάλογα με το είδος και την εποχή) και τα αποθηκεύουμε σε μεγάλα κουτιά με ετικέτες ώστε να μην ξεχνάμε τι περιέχει το κάθε κουτί, το ίδιο κάνουμε και με τα mobile.
- Συγκεντρώνουμε τα δείγματα από κατασκευές που έχουμε κάνει με τα παιδιά κατά τον ίδιο τρόπο. Μια καλή ιδέα που θα μας διευκολύνει είναι να τα τοποθετήσουμε με βάση τις εποχές (φθινόπωρο, χειμώνας, άνοιξη, καλοκαίρι) ή με βάση τη θεματολογία (σώμα, ανακύκλωση κλπ).
- Εικόνες καθώς και διαφάνειες που έχουμε φτιάξει οι ίδιοι τα τοποθετούμε σε ντοσιέ με διαφάνειες ανάλογα με το θέμα το οποίο εξυπηρετούν και γράφουμε αυτοκολλητάκια στο πλάι ώστε να ανατρέχουμε σ’ αυτά οποιαδήποτε στιγμή χωρίς κόπο.
- Κρατάμε ένα ξεχωριστό κουτί με τα βιβλία ή τις φωτοτυπίες από θεατρικά έργα.
- Αποθηκευμένες στον υπολογιστή μας ή σε ένα τετράδιο κρατάμε τις διευθύνσεις στο διαδίκτυο που μας φάνηκαν χρήσιμες , ενώ δίπλα στην κάθε μια γράφουμε σε τι θέμα αναφέρεται.
- Το φωτογραφικό μας υλικό το ταξινομούμε είτε μέσα σε φακέλους στον προσωπικό μας υπολογιστή ή αν δεν υπάρχει αυτή η δυνατότητα εκτυπωμένες σε ξεχωριστούς φακέλους ανάλογα με τη θεματολογία τους.
Από προσωπική εμπειρία μπορώ να πω ότι αν δεν είχα δημιουργήσει το δικό μου προσωπικό αρχείο θα είχα συναντήσει πολλές δυσκολίες τόσο στον ιδιωτικό τομέα όσο και στον δημόσιο, όπου έχω δουλέψει μέχρι στιγμής.
Σχεδόν ποτέ δεν συναντάμε μέσα σε μια τάξη όλα εκείνα που θα μας βοηθήσουν να φέρουμε σε πέρας τις δραστηριότητες που θέλουμε να κάνουμε με τα παιδιά ή που προκύπτουν από τα ίδια τα παιδιά κατά τη διάρκεια της χρονιάς.