ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΧΡΟΝΙΑΣ – Αντιμετωπίζοντας μια άδεια τάξη
Το πιο πιθανό και σύνηθες είτε δουλεύετε στον ιδιωτικό είτε στο δημόσιο τομέα είναι να βρεθείτε σε μια τάξη που περιλαμβάνει μονο τους τοίχους και τα έπιπλα. Εμείς οι νηπιαγωγοί συνηθίζουμε να παίρνουμε όλες τις κατασκευές μας και γενικότερα το υλικό μας με το τέλος της σχολικής χρονιάς. Όταν λοιπόν την επόμενη χρονιά μας διαδέχεται μια καινούρια συνάδερφος βρίσκει την τάξη μας άδεια… Μια πρωτοδιόριστη νηπιαγωγός ή μια νηπιαγωγός που δουλεύει για πρώτη φορά είναι συνήθως πελαγωμένη αντικρίζοντας τη θέα μιας άδειας τάξης. Τι κάνουμε λοιπόν σ’ αυτήν την περίπτωση;
Αυτό που είναι καλό να θυμόμαστε είναι ότι η τάξη μας πρέπει να γίνει ελκυστική και παραμυθένια… Τα παιδιά έχουν πολύ καλό αισθητήριο και γούστο, οπότε μια καλόγουστη, χαρούμενη και πολύχρωμη τάξη θα τα προσελκύσει πολύ περισσότερο από μια άδεια ή μια τάξη που μόνο τα τραπεζάκια της και τα μικροέπιπλα θυμίζουν την ηλικία των παιδιών.
MOBILES
Οι κατασκευές που φτιάχνουμε στην αρχή της χρονιάς είναι συνήθως mobiles που θα τα κρεμάσουμε από τις λάμπες ή το ταβάνι και κάποιες κατασκευές που θα κολλήσουμε στους τοίχους. Αυτά καλό είναι να τα προετοιμάζουμε πριν αρχίσουμε να πηγαίνουμε στο σχολείο γιατί οι πρώτες μέρες είναι πάντα πιο δύσκολες και δεν έχουμε το χρόνο ή τη διάθεση να ασχοληθούμε με κατασκευές. Τα mobiles που θα κατασκευάσουμε μπορεί να είναι εποχιακά, να αλλάζουν δηλαδή κάθε εποχή (που είναι και το πιο σύνηθες), να έχουν ως εφαλτήριο ήρωες παραμυθιών ή ήρωες του Disney που θα μπορούν να παραμείνουν όλη τη χρονιά στην τάξη, ή να αλλάζουν ανάλογα με τη θεματολογία με την οποία ασχολούμαστε κάθε φορά, που είναι και το πιο απαιτητικό, αφού συχνά πυκνά θα πρέπει να φτιάχνουμε καινούρια.
Τα πατρόν τους τα βρίσκουμε πλέον παντού είτε σε βιβλιαράκια στα ελληνικά που έχουν μεταφραστεί από τα περίφημα γερμανικά βιβλία, είτε αν βρισκόμαστε σε μεγάλη πόλη μπορούμε να βρούμε και τα ίδια τα γερμανικά βιβλία, που όμως προϋποθέτουν μεγαλύτερη πείρα στις κατασκευές, διότι αν δεν γνωρίζουμε τη γλώσσα πάμε λιγάκι στα τυφλά.
Αν τώρα δεν υπάρχει η δυνατότητα να αγοράσουμε βιβλία το internet αποτελεί μια πλούσια και ανέξοδη πηγή για mobiles και γενικότερα για κατασκευές. Μπορούμε να διαλέξουμε οποιαδήποτε εικόνα μας αρέσει να την εκτυπώσουμε να πάμε σε ένα μαγαζί με φωτοτυπικό και να ζητήσουμε να μας την μεγαλώσουν (αν το μέγεθος που έχει είναι μικρό – προτιμάμε συνήθως μέγεθος Α3 ειδικά όταν πρόκειται για πόρτα , παράθυρα ή για τοίχο).Στη συνέχεια θα βγάλουμε το πατρόν σε ριζόχαρτο (εναλλακτική λύση αποτελεί η λαδόκολλα που χρησιμοποιούμε στην κουζίνα) και να τα περάσουμε τελικά πάνω στο χαρτόνι. Εννοείται ότι κρατάμε όλα τα πατρόν κι έτσι σιγά – σιγά δημιουργούμε το αρχείο μας. Αν το μέγεθος του mobile μας το επιτρέπει το πλαστικοποιούμε για να προφυλάξουμε από τη φθορά και να το χρησιμοποιήσουμε και επόμενες χρονιές αν το επιθυμούμε.
Καλό είναι να χρησιμοποιούμε ζωντανά χρώματα και να έχουμε χρόνο στη διάθεσή μας όταν ξεκινάμε αυτή τη διαδικασία έτσι ώστε το αποτέλεσμα να μην είναι κάτι προχειροφτιαγμένο, γιατί εκτός από τα παιδιά θα τα βλέπουμε καθημερινά κι εμείς και είμαι σίγουρη πως όσο πιο όμορφα είναι τόσο περισσότερο θα μας φτιάχνουν τη διάθεση να δουλέψουμε μέσα στην τάξη.
ΕΠΙΠΛΑ – ΔΙΑΤΑΞΗ ΧΩΡΟΥ
Μπαίνοντας σε μια καινούρια τάξη λογικό είναι κάποια πράγματα να μας αρέσουν και κάποια όχι. Φροντίζουμε λοιπόν ότι δεν μας αρέσει να το αλλάξουμε. Αλλάζουμε τη διάταξη των επίπλων με τέτοιο τρόπο ώστε να εξυπηρετεί τις ανάγκες μας. Φτιάχνουμε καινούριες γωνιές, καταργούμε γωνιές αν πιστεύουμε πως δε θα μας χρησιμεύουν, ταχτοποιούμε τα ράφια τις βιβλιοθήκες και το ήδη υπάρχον υλικό. Παλιότερες ομαδικές εργασίες που βρίσκονται σε καλή κατάσταση καλό είναι να μην τις πετάξουμε, αφού είναι η δουλειά των νηπιαγωγών και των παιδιών που πέρασαν πριν από μας, αλλά να τις αποθηκεύσουμε σε έναν χώρο που δε θα μας ενοχλούν και που στη διάρκεια της χρονιάς θα αποθηκεύουμε και τις δικές μας ομαδικές εργασίες με τα παιδιά. Αυτό θα είναι κατά κάποιο τρόπο το αρχείο και οι «αναμνήσεις» της τάξης. Σε περίπτωση που το νηπιαγωγείο είναι ολοήμερο όλα τα παραπάνω γίνονται με τη συνεργασία και της συναδέρφου, αποφασίζοντας από κοινού. Στη διάρκεια της χρονιάς η διάταξη που έχουμε δημιουργήσει μπορεί να αλλάξει ξανά και μάλιστα με τη συμβολή των παιδιών όταν πια θα έχουν εγκλιματιστεί.
ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ
Όλα τα βιβλία που θα βρούμε μέσα στην τάξη είτε πρόκειται για τη βιβλιοθήκη των παιδιών είτε για τη δική μας καλό είναι να γίνει ένα ξεκαθάρισμα, να πετάξουμε όλα τα σκισμένα και διαλυμένα βιβλία και να κολλήσουμε με κολλητική ταινία όσα δέχονται επιδιόρθωση. Τα βιβλία που θα κρατήσουμε τα καταγράφουμε σε έναν κατάλογο έτσι ώστε ανά πάσα στιγμή να γνωρίζουμε τι περιέχεται στη βιβλιοθήκη μας. Σε περίπτωση που τα υπάρχοντα βιβλία δεν επαρκούν (που είναι συνηθισμένο φαινόμενο) σημειώνουμε τι άλλα βιβλία θα χρειαστούμε για να τα αγοράσουμε στην πορεία ή να τα δανειστούμε από κάποια δανειστική βιβλιοθήκη. Πολύ σημαντική βοήθεια μπορεί να προσφέρει και το προσωπικό μας αρχείο από βιβλία, το οποίο φροντίζουμε να εμπλουτίζουμε κάθε χρόνο έτσι ώστε ακόμη κι αν βρεθούμε σε σχολείο με σημαντικές ελλείψεις να μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε τα δικά μας βιβλία.
Σε γενικές γραμμές αυτό που πρέπει να θυμόμαστε είναι ότι για να φτιάξουμε μια τάξη όμορφη και θελκτική για τα παιδιά και για μας αρκεί να δουλέψουμε με κέφι και μεράκι και να μην απογοητευτούμε αν η τάξη στην οποία μπούμε δε θυμίζει σε τίποτα το ιδανικό νηπιαγωγείο. Άλλωστε στην Ελλάδα είναι λίγα τα νηπιαγωγεία που πληρούν ακόμα και τις πιο βασικές προδιαγραφές ενός σωστά οργανωμένου νηπιαγωγείου. Το μόνο λοιπόν που μένει να κάνουμε από την πλευρά μας είναι να οργανωθούμε εμείς όσο καλύτερα μπορούμε και να δημιουργήσουμε μόνοι μας τις καλύτερες δυνατές συνθήκες για μια τάξη αξιόλογη και γιατί όχι για μια τάξη όπως τη θέλουμε και την έχουμε φανταστεί.
Για ένα νηπιαγωγείο οι προσωπικές πινελιές και η προσωπική εργασία της εκάστοτε νηπιαγωγού είναι που κάνει τη διαφορά.