Η ΜΟΥΣΙΚΗ – Η ΟΡΧΗΣΤΡΑ ΤΗΝ ΡΟΜΑΝΤΙΚΗ ΕΠΟΧΗ
Συνεχίζοντας το προτζεκτ της μουσικής παραθέτω την ορχήστρα τη ρομαντική εποχή:
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗ NΗΠΙΑΓΩΓΟ:
Η ΟΡΧΗΣΤΡΑ ΤΗΝ ΡΟΜΑΝΤΙΚΗ ΕΠΟΧΗ
1820 – 1910
Η μουσική την Ρομαντική Περίοδο βασίζεται στο συναίσθημα, την περιπέτεια και τη φαντασία. Η Ρομαντική Περίοδος ήταν μια εποχή πολιτικών αλλαγών και ενός νέου τρόπου αντιμετώπισης του κόσμου. Αντί να εργάζονται για πλούσια αφεντικά, οι συνθέτες είναι για πρώτη φορά σε θέση να δουλεύουν για τον εαυτό τους. Συνθέτουν μουσική για να εκφράσουν τις σκέψεις και τα συναισθήματά τους σε αντίθεση με τις άλλες περιόδους. Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, δημιουργείται ένας νέος σεβασμός για τον καλλιτέχνη σαν οντότητα, σαν κάποιον που εκφράζεται μέσα από τις δημιουργίες του.
Η Όπερα είναι πολύ δημοφιλής, όπως και τεχνικά δύσκολά μουσικά κομμάτια που επιτρέπουν στους εκτελεστές τους να εντυπωσιάσουν το κοινό τους επιδεικνύοντας τις εκτελεστικές τους ικανότητες. Οι συνθέτες γράφουν μουσική που αντιπροσωπεύει τις χώρες τους – συμπεριλαμβανομένης της ιστορίας, της πολιτικής και των διεκδικήσεων αυτών των χωρών. Η μουσική αυτή ονομάζεται «Εθνική», και κάποιες φορές περιλαμβάνει μελωδίες από παραδοσιακά τραγούδια με ιστορικές αναφορές της κάθε χώρας.
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΓΙΑ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ:
Την περίοδο αυτή οι άνθρωποι αρχίζουν να δίνουν περισσότερη σημασία στα συναισθήματά τους και να τα εκφράζουν μέσα από τη μουσική τους (αλλά και τις άλλες τέχνες). Δεν τους ενδιαφέρει τόσο πολύ η μουσική τους να αρέσει σε άλλους και αρχίζουν να γράφουν οι συνθέτες μουσική για τον εαυτό τους. Η μουσική που γράφουν μπορεί να είναι μουσική για το μπαλέτο ή την όπερα. Ολόκληρες ιστορίες περιγράφονται μέσα από τη μουσική που γίνεται πιο συναισθηματική και ρομαντική.
ΔΙΕΞΑΓΩΓΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ:
Με τον ίδιο τρόπο που δουλέψατε τις προηγούμενες περιόδους μπορείτε να δουλέψετε και την ρομαντική εποχή. Σημαντικό είναι να συνδέετε την εποχή με τις συνθήκες που επικρατούσαν και να περιγράφετε κάθε φορά στα παιδιά σαν παραμύθι το πώς ζούσαν οι άνθρωποι. Μπορείτε επίσης, να τους δείξετε βιντεάκια από όπερες αλλά και από μπαλέτα. Το youtube σίγουρα θα σας βοηθήσει πολύ σε αυτό.
Μπορείτε να συγκρίνετε και πάλι τη ρομαντική ορχήστρα με τις δυο προηγούμενες και να βρείτε ομοιότητες και διαφορές.
Μπορείτε ακόμη να δουλέψετε μια χορογραφία που να θυμίζει μπαλέτο με τα παιδιά ή ακόμη και να φτιάξετε μια παγωμένη εικόνα από σκηή όπερας, όπου κάποια παιδιά θα είναι οι «τραγουδιστές», κάποια η ορχήστρα και ο μαέστρος (που μπορεί να είναι ο συνθέτης της συγκεκριμένης μουσικής). Μπορείτε να φτιάξετε με τα παιδιά με υλικά που έχετε στην τάξη υποτυπώδη κουστούμια και να βγείτε μια φωτογραφία.
Μια πολλή ωραία δραστηριότητα είναι να φτιάξετε κινέζικα καπέλα και να χορέψετε τον «κινέζικο χορό» από τον καρυοθραύστη. Μια απλή χορογραφία με μικρά βηματάκια στο ρυθμό και στροφές.
Στο παρακάτω pdf αρχείο θα βρείτε το εποπτικό υλικό για να το εκτυπώσετε.
Η ορχηστρα και οι κλασσικοι συνθετες της ρομαντικης περιοδου (δεξί κλικ – ‘Save Link As’)
Μουσικά κομμάτια που μπορείτε να χρησιμοποιήσετε:
Berlioz «Φανταστική συμφωνία»: “Un bal Valse” Allegro ma non troppo
Brahms «Ουγγρικός Χορός» Νο8 σε Λα ελάσσονα, Presto
Mahler «Συμφωνία Νο5»: “Marche funebre” 1ο μέρος
Tchaikovsky «Καρυοθραύστης», «Κινέζικος χορός»
Tchaikovsky: «Λίμνη των κύκνων», «Σκηνή»