ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ
Ο όρος "Μαθησιακές Δυσκολίες" εισήχθη στην Αμερική το 1963 από τον Samuel Kirk όμως μέχρι και σήμερα έχουν διατυπωθεί πάνω από 40 ορισμοί .
Σύμφωνα με τον Kirk: τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες παρουσιάζουν διαταραχές σε έναν ή και περισσότερους τομείς των ψυχο-διανοητικών τους διεργασιών , κυρίως στην κατάκτηση και χρήση του προφορικού και του γραπτού λόγου.
Σύγχρονες μελέτες στην Αγγλία, Η.Π.Α. και Καναδά απέδειξαν ότι είναι δυνατόν περίπου μέχρι και το 25% των παιδιών να παρουσιάσουν διάφορες μορφές μαθησιακών δυσκολιών.
Η αναλογία μεταξύ αγοριών και κοριτσιών είναι 4:1 (αγόρια :κορίτσια) και τα αίτια αυτού του ποσοστού είναι ότι τα αγόρια είναι πιο επιρρεπή σε γεννητικές δυσκολίες και ένας ακόμη λόγος είναι ότι τα κορίτσια παρουσιάζουν γρηγορότερη ανάπτυξη και ωρίμανση του νευρικού συστήματος.
Τα γενικά χαρακτηριστικά ενός παιδιού με μαθησιακές δυσκολίες στην καθημερινότητα του είναι ενδεικτικά κάποια από τα ακόλουθα :
-ξεχνά εύκολα
-παρερμηνεύει προφορικές οδηγίες
-πέφτει συχνά και χτυπά : είναι αδέξιος (σκοντάφτει, παραπατά)
-είναι αργός-η
-στο πέρασμά του ρίχνει κάτω πράγματα
-δυσκολεύεται να προσανατολιστεί
-παρουσιάζει δυσκολία χειρισμού του ψαλιδιού
-δεν έχει ευχέρεια λόγου
-δυσκολεύεται να βάλει στη σειρά τις σκέψεις του (όταν διηγείται κάτι τα λόγια του δεν έχουν συνοχή: αρχή –μέση- τέλος)
Πιο συγκεκριμένα :
Χαρακτηριστικά Μαθησιακών Δυσκολιών στην ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ :
1)καθυστερημένη εμφάνιση ομιλίας σε σχέση με τα άλλα παιδιά
2)προβλήματα προφοράς
3)δυσκολία εύρεσης της κατάλληλης λέξης
4)φτωχό λεξιλόγιο
5)δυσκολία εκμάθησης αριθμών , αλφαβήτου, ημερών της εβδομάδας
6)έντονη ανησυχία
7)πιθανή διάσπαση προσοχής
8)δυσκολία στην αλληλεπίδραση με συνομήλικους
9)δυσκολία στην ακολουθία οδηγιών, εντολών
Χαρακτηριστικά Μαθησιακών δυσκολιών στο σχολείο :
ΔΙΑΒΑΣΜΑ
Δυσκολία στην ανάγνωση
Δυσχέρεια στην κατανόηση κειμένου
Παρανόηση πληροφοριών
Χάνει γραμμές
Μπερδεύει λέξεις –γράμματα
ΓΡΑΨΙΜΟ
Δυσκολία να αντιστοιχήσει το σωστό ήχο με το γράμμα
Αντιστροφή ή παράλειψη γραμμάτων
Αργός ρυθμός
Δυσκολία αντιγραφής
Αναγραμματισμός (λάθος σειρά στα γράμματα)
Άσχημη εικόνα γραπτού (άσχημο γραφικό χαρακτήρα)
Δυσκολία στο να αποτυπώσει τις σκέψεις του στο χαρτί
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ
Δυσκολεύεται να καταλάβει τις βασικές μαθηματικές έννοιες
Δεν μπορεί να θυμηθεί τους βασικούς κανόνες
Μπερδεύεται στην μηχανική εκτέλεση των πράξεων
Δυσκολεύεται στην προπαίδεια
ΓΝΩΣΤΙΚΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ
Αργό ρυθμό στην απόκτηση νέων δεξιοτήτων
Μπερδεύουν το αριστερά με το δεξιά και το πάνω με το κάτω
Παρουσιάζουν σύγχυση με τις ημερομηνίες και γενικότερα με την έννοια του χρόνου
Δυσκολία στην εξιστόρηση γεγονότων ή ιστοριών
ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑ
Δυσκολία στο να κρατούν μολύβι ή στυλό
Αδεξιότητα
Έλλειψη συντονισμού κινήσεων
ΜΝΗΜΗ
Δυσκολία στην απομνημόνευση πληροφοριών(μέρα, μήνα, αριθμούς)
Πιθανή αδυναμία επανάληψης λεκτικών πληροφοριών
ΟΡΓΑΝΩΣΗ
Δυσκολία στο να τακτοποιούν τα πράγματα τους,
Πιθανόν να μην μπορούν να ακολουθήσουν ένα ημερήσιο πρόγραμμα
ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΤΗΤΑ
Αναστατώνονται εύκολα
Δυσκολία στο να ακολουθήσουν κανόνες
Αποφεύγουν την βλεμματική επαφή
Παρορμητισμός
Δυσκολία συγκέντρωσης
Να τονίσω σε αυτό το σημείο ότι τα παραπάνω είναι ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΑ κάποια συμπτώματα των μαθησιακών δυσκολιών και ότι η παρουσία ορισμένων από αυτά συσχετίζεται άμεσα με την έννοια της μάθησης.
Η πρόληψη των μαθησιακών δυσκολιών εξαρτάται σε πολύ μεγάλο βαθμό από την έγκαιρη διάγνωση και αντιμετώπισή τους. Οι μαθησιακές δυσκολίες είναι ένα θέμα που χρήζει επαγγελματικής αντιμετώπισης, γιατί δεν είναι κάτι που το παιδί ή ο γονιός μπορεί να το αντιμετωπίσει μόνος του, χωρίς την βοήθεια και συμμετοχή τουλάχιστον ενός ειδικού επαγγελματία. Πολύ σημαντικό ρόλο παίζει η πρώιμη διάγνωση από έμπειρο επαγγελματία που θα αξιολογήσει π.χ. τον προφορικό και γραπτό λόγο του παιδιού, μνήμη, χωρο-οπτικές δεξιότητες και άλλα. Στη συνέχεια πρέπει να ξεκινήσει ένα εξατομικευμένο πρόγραμμα αντιμετώπισης και να βρίσκεται σε στενή συνεργασία ο γονιός, ο επαγγελματίας και ο εκπαιδευτικός με στόχο την βελτίωση των δεξιοτήτων του εκάστοτε παιδιού.