Η ΜΟΥΣΙΚΗ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ
Επειδή η κατάλληλη ηλικία για εκμάθηση της μουσική είναι γύρω στα 9, τα χρόνια που προηγούνται θεωρούνται πολύ σημαντικά για την δυνατότητα κατανόησης και παραγωγής μουσικής. Σε ένα πλούσιο σε μουσικά ερεθίσματα περιβάλλον με την κατάλληλη καθοδήγηση από τους ενήλικες τα τετράχρονα και πεντάχρονα παιδιά μαθαίνουν να αντιλαμβάνονται, να μυούνται, και να διακρίνουν μεταξύ του ρυθμού και των τονικών μοτίβων με αυξανόμενη ακρίβεια. Αντιλαμβάνονται μουσικές έννοιες μέσα σε μουσικά κομμάτια ενώ την ίδια στιγμή προσομοιάζουν αυτές τις έννοιες στη μουσική που δημιουργούν τα ίδια κι έτσι ξεκινάει μια διαδικασία –που θα κρατήσει μια ζωή- κατανόησης, μουσικών εκτελέσεων και χαράς μέσα από τη μουσική.
Η ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΗΣ ΑΙΣΘΗΣΗΣ ΤΟΥ ΡΥΘΜΟΥ ΚΑΙ ΤΗΣ ΚΙΝΗΣΗΣ
Οι τυχαίες κινήσεις των δίχρονων, το αυθόρμητο λίκνισμα και η αναπήδηση με τη μουσική μπορεί να εξελιχθεί σε αρκετά περίπλοκο χορό από παιδιά των τριών, τεσσάρων και πέντε ετών.
Παιδιά των τριών, τεσσάρων και πέντε ετών παρακινούνται από τη μουσική για να κινηθούν, αλλά οι κινήσεις τους δεν είναι πάντα συγχρονισμένες με τη μουσική ούτε ανταποκρίνονται στο ρυθμό. Μπορούν να κινηθούν γρήγορα ή αργά και να σταματήσουν ή να στριφογυρίσουν με κάποιο έλεγχο του σώματός τους, αλλά ακόμη παρουσιάζουν δυσκολίες στο να κατανοήσουν τη σχέση που υπάρχει ανάμεσα στους ήχους που ακούνε και στο τι πρέπει να δώσουν εντολή να κάνει το σώμα τους. Αν τα αφήσουμε να αυτοσχεδιάσουν τα παιδιά αυτών των ηλικιών τείνουν να κάνουν περιορισμένες κινήσεις και μάλιστα επαναλαμβανόμενες.
Τα τρίχρονα ακόμη εξερευνούν τι μπορούν να κάνουν με το ίδιο το σώμα τους. Αναπτύσσοντας γνώση για το σώμα τους και την εικόνα τους, τα τρίχρονα κινούνται αυθόρμητα και εξερευνούν το τι μπορούν να κάνουν αλλά γενικά οι κινήσεις τους δεν παρουσιάζουν συντονισμό.
Τα παιδιά 4 ετών μπορούν να κινηθούν στο ρυθμό και να χτυπήσουν παλαμάκια ή τα ξυλάκια αλλά παρουσιάζουν δυσκολίες με κάποια ρυθμικά μοτίβα κυρίως γρήγορα ή με το να τραγουδάνε και να χορεύουν ταυτόχρονα.
Τα παιδιά 5 ετών έχουν μάθει να χορεύουν με πιο ομαλές και ραφιναρισμένες κινήσεις και πιο σωστά ρυθμικά. Έχουν αποκτήσει καλύτερη αντίληψη για το ύψος ,το βάρος, και το βάθος που μπορούν να πηδήσουν , για το πόσο μπορούν να τρέξουν και να πιάσουν μια μπάλα ή ακόμη μερικές φορές να ακουμπήσουν απαλά μια σαπουνόφουσκα χωρίς να τη σπάσουν. Όσον αφορά την εκφραστικότητα, τα παιδιά των 5 ετών είναι σε θέση να χρησιμοποιήσουν συμβολικές κινήσεις. Μπορούν να εκφράσουν μια ιδέα , ένα συναίσθημα μέσα από την κίνηση. Μπορούν να δημιουργήσουν ένα χορό, ένα αστείο σκετς ή ένα παιχνίδι που να συμβολίζει τις εμπειρίες και τα συναισθήματά τους. Η φαντασία μαζί με τη σκέψη ενυπάρχουν στην κίνησή τους δημιουργικά, μαζί με καλύτερο έλεγχο των κινητικών τους δεξιοτήτων, που τους επιτρέπει τη συμβολική έκφραση.
Η ΑΚΡΟΑΣΗ ΤΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΒΟΗΘΑΕΙ ΣΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ
Καθένας από μας σε οποιαδήποτε ηλικία μπορεί να απολαύσει τη μουσική. Αυτό που χρειάζεται να κάνει είναι να παρακολουθεί ,να αντιλαμβάνεται, να χαλαρώνει και να το ευχαριστιέται. Παιδιά 3 και 4 ετών που είχαν επαρκή εμπειρία με τη μουσική μπορούν αν ακούν με προσοχή , να αντιλαμβάνονται ήχους συγκεκριμένων μουσικών οργάνων από κάποιο μουσικό κομμάτι, ιδιαίτερα αν έχουν δει και ακούσει ξεχωριστά το όργανο αυτό. Ευχαριστούνται να δημιουργούν τους δικούς τους ήχους όσο ακούν μουσική και να συνοδεύουν το κομμάτι που ακούν, να χτυπούν παλαμάκια και να παράγουν δυνατή, σιγανή, χαρούμενη, λυπημένη, ελαφριά, βαριά ,γρήγορη ή αργή μουσική.
Τα παιδιά των 5 ετών διαφοροποιούνται από το να κάνουν ακαθόριστες διακρίσεις στους ήχους σε εκλεπτυσμένες διακρίσεις. Είναι σε θέση να ακούσουν μια μουσική ιστορία, κομμάτια για πιάνο, ηχογραφημένες συναυλίες από ορχήστρα και αν συζητήσουν για την επίδοσή της.
Τα παιδιά προσχολικής ηλικίας δείχνουν να απολαμβάνουν όλα τα είδη της μουσικής. Τα γούστα τους βέβαια ποικίλλουν ανάλογα με το σε ποιο είδος μουσικής εκτίθενται περισσότερο μέσα στο περιβάλλον τους, καθώς τείνουν να προτιμούν το είδος της μουσικής που ακούν περισσότερο.
ΤΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ ΒΟΗΘΑΕΙ ΣΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ
Το τραγούδι είναι μια φυσική διαδικασία για τα παιδιά αυτής της ηλικίας. Χρησιμοποιούν πολλές φορές αυτοσχέδια τραγουδάκια κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού τους. Αυτά δεν είναι κανονικά τραγούδια αλλά επαναλαμβανόμενοι τόνοι που μπορεί να ξεκινούν στα 2/4 και να καταλήγουν σε 6/8. Τις περισσότερες φορές δε τα συνοδεύουν με ρυθμικές κινήσεις, όπως περπάτημα, πήδημα, πέταγμα νερού κ.α . Παρόλο λοιπόν, που τα παιδιά αυτής της ηλικίας είναι σε θέση να δημιουργήσουν τα δικά τους «τραγουδάκια» εντούτοις δυσκολεύονται να κρατήσουν τον τόνο σε τραγούδια που τους μαθαίνουμε οι ενήλικες. Για κάποια παιδιά μάλιστα είναι πολύ δύσκολο να τραγουδήσουν τον σκοπό ενός τραγουδιού σωστά. Για κάποια άλλα είναι πιο εύκολο να τραγουδούν μόνα τους –τραγουδούν πιο σωστά- ενώ για άλλα να τραγουδούν ως μέρος της ομάδας.
ΒΟΗΘΩΝΤΑΣ ΤΗΝ ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΣΤΟ ΝΑ ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΥΝ ΚΑΙ ΝΑ ΣΥΝΘΕΤΟΥΝ ΜΟΥΣΙΚΗ
Σχεδιάζουμε μουσικές δραστηριότητες που εμπεριέχουν κίνηση, ακρόαση και τραγούδι, που προωθούν τα ταλέντα και τις ικανότητες των παιδιών, τη γνώση και τη συμπεριφορά τους απέναντι στη μουσική.