Αναπτύσσοντας την εκτίμηση για τη μουσική στο νηπιαγωγείο
Η μουσική είναι σημαντικό κομμάτι της μάθησης κάθε παιδιού γιατί η μουσική συνιστά μια διεθνή γλώσσα συναισθημάτων και αισθήσεων, που είναι θεμελιώδης στις ανθρώπινες εμπειρίες. Η μουσική μας επιτρέπει να εκφράζουμε, να καταγράφουμε, και να τροφοδοτούμε την ευαισθητοποίηση, κατανόηση και αναγνώριση της πολιτισμικής και εθνικής πολυμορφίας, παρέχοντας παράλληλα τις γνώσεις, τις δεξιότητες και την κατανόηση του εαυτού μας, της κοινότητά μας, και του κόσμου. Η μουσική εκπαίδευση προωθεί την ολόπλευρη ανάπτυξη του νηπίου δεδομένου ότι προωθεί τη δημιουργική διαδικασία, την κριτική σκέψη, την επίλυση προβλημάτων, την αυτογνωσία, και την επικοινωνία. Είναι μέσα από τη μελέτη της μουσικής που τα παιδιά τη κερδίζουν τη γνώση, τις δεξιότητες, και την κατανόηση που θα τους επιτρέψει να συμμετέχουν παραγωγικά, ως άτομα και ως μέλη της κοινωνίας, στο μέλλον στους χώρους εργασίας τους και γενικότερα στις κοινότητες στις οποίες θα ζήσουν. Παρακάτω θα βρείτε κάποιους τρόπους που θα μπορέσουν να βοηθήσουν το παιδί σας να εκτιμήσει την αξία της μουσικής.
ΖΩΝΤΑΝΕΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ
Ένας από τους καλύτερους τρόπους για να διευρύνετε την εκτίμηση των μικρών παιδιών για τη μουσική είναι να προσκαλέσετε έναν μουσικό στην τάξη σας να παίξει μουσική ζωντανά στα παιδιά. Τα παιδιά μπορούν να γίνουν καλύτεροι ακροατές αν πρώτα δουν κάποιον να παίζει ζωντανά μουσική. Επίσης, υπάρχουν και προγράμματα (στο Μέγαρο Μουσικής ή σε ορχήστρες ωδείων) που προετοιμάζουν ειδικά προγράμματα για παιδιά προσχολικής ηλικίας. Κάποια από αυτά τα προγράμματα μάλιστα «συστήνουν» τα μουσικά όργανα της ορχήστρας στα μικρά παιδιά και τα βοηθούν να γνωρίσουν πολλά περισσότερα για τη μουσική και την εκμάθησή της. Το να βλέπουν το μουσικό όργανο την ώρα που παίζει ένας μουσικός βοηθάει τα μικρά παιδιά να επικεντρωθούν καλύτερα στην παραγωγή του ήχου. Είναι ακόμη πολύ σημαντικό ότι αυτή η εικόνα αποτυπώνεται στα μάτια και το μυαλό των μικρών παιδιών που πολλές φορές ονειρεύονται να παίξουν κι αυτά κάποιο μουσικό όργανο μεγαλώνοντας. Ακόμη κι αν δεν βρείτε κάποιον επαγγελματία μουσικό να παίξει στην τάξη σας μπορείτε να βρείτε κάποιον ανάμεσα στους γονείς ή στο δικό σας περιβάλλον να παίξει για τα παιδιά. Ακόμη και να παίξετε εσείς τη φλογέρα στα παιδιά σας είναι πολύ σημαντικό και καμιά φορά αρκετό για να παρακινήσετε τα παιδιά να ενδιαφερθούν για τον κόσμο της μουσικής. Από τη στιγμή που τα μικρά παιδιά θα δουν μια ζωντανή «παράσταση» θα ενδιαφέρονται περισσότερο να ακούν μουσική και τραγούδια. Στην ηλικία των 4-5 ετών είναι σε θέση τα παιδιά να κάτσουν και να ακούσουν με προσοχή μια σύντομη μουσική εκτέλεση ή ένα μουσικό κομμάτι από cd. Μπορούν ακόμη (αν έχει προηγηθεί κατάλληλη προετοιμασία μέσα π.χ ενός project ή μιας διαθεματικής) να αναγνωρίσουν τον ήχο από κάποια μουσικά όργανα.
ΜΟΥΣΙΚΕΣ ΙΣΤΟΡΙΕΣ
Μια μουσική ιστορία είναι ένας καλός τρόπος να εισάγουμε τα νήπια στα όργανα της ορχήστρας. «Ο Πέτρος και ο λύκος» του Sergey Prokofiev και «Ο χορός των νεράιδων» από τον Καρυοθραύστη του Τσαϊκόφσκι είναι υπέροχα μουσικά κομμάτια που μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε για να ζητήσουμε από τα παιδιά να περιγράψουν εικόνες, ιδέες και διαθέσεις που τους προκαλεί η μουσική ακρόαση. Επίσης, καλό μουσικό κομμάτι είναι και το «Dance Macabre» του Καμίλ Σεν Σαν. Εννοείται ότι όλα τα κομμάτια δεν είναι ανάγκη να τα ακούσουμε σε μια ή δυο μέρες. Όλα εξαρτώνται από την ηλικία, τη διάθεση και τη διάθεση για μουσική ακρόαση που θα έχουν τα παιδιά στην τάξη μας.
ΣΥΝΕΧΗΣ ΑΚΡΟΑΣΗ ΜΟΥΣΙΚΗΣ
Το να ακούγεται μουσική στην τάξη κατά τη διάρκεια της ημέρας και όχι μόνο για συγκεκριμένο σκοπό μπορεί να δημιουργήσει μια ευχάριστη ατμόσφαιρα. Αν και πολλοί νηπιαγωγοί θεωρούν ότι αυτό μπορεί να αποσπά την προσοχή των παιδιών, όσοι το έχουν δοκιμάσει πιστεύουν ότι ήρεμα ορχηστρικά κομμάτια, νανουρίσματα ή μουσική όπως Enya, Loreena Mac Kennit κλπ βοηθάει πολύ σε ένα ήρεμο κλίμα στην τάξη και ιδιαίτερα την ώρα της ξεκούρασης. Τα παιδιά συνηθίζουν να ακούν μουσική κατά τη διάρκεια της ξεκούρασης (στο ολοήμερο νηπιαγωγείο) και μάλιστα αν κάποια φορά λείψει η μουσική τη ζητούν και αποκτούν και αγαπημένο ρεπερτόριο με συγκεκριμένες προτιμήσεις. Κάποιες διαφορετικές προτάσεις μπορεί να είναι: “The Fairy Dance: Myth and Magic in Celtic Songs and Tunes” and “Japan: Ensemble of Traditional Instruments of Japan.” Καλό βέβαια είναι η γρήγορη και δυναμική μουσική να αποφεύγεται σαν μουσική που θα ακούγεται στην τάξη για πολλή ώρα και δε θα συνοδεύεται από κινητικά παιχνίδια.
Επίσης, επειδή τα παιδιά που έχουμε στην τάξη έχουν πολλά και διαφορετικά γούστα καλό είναι να έχουμε μια ποικιλία από μουσική που να περιλαμβάνει κομμάτια όπερας, κλασσική μουσική, μουσικές ιστορίες, μουσική για γιόγκα (γιατί όχι ενεργεί πολύ ηρεμιστικά για τα παιδιά…), κέλτικη μουσική και chill out μουσική.
Το σημαντικό είναι να μην φοβόμαστε τη μουσική και να δίνουμε την ευκαιρία στα παιδιά να την απολαμβάνουν σαν κομμάτι της καθημερινότητάς τους στην τάξη σε ημερήσια βάση. Είναι σίγουρο ότι θα εκπλαγούμε από τις παρατηρήσεις τους και από τη μουσική οξυδέρκεια που θα αποκτήσουν με τον καιρό.
Καλές ακροάσεις!